Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficom strävar efter att garantera sin tjänsts tillgänglighet i enlighet med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Tjänsten för ansökan om radiotillstånd.

Tillgänglighetsstatus

Denna nättjänst uppfyller delvis kraven för nivå AA gällande riktlinjer för tillgänglighet till webbinnehåll (WCAG) 2.1. Försummande att iaktta kraven och undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Icke tillgängligt innehåll

Nedan nämnda innehåll är inte tillgängligt av följande orsaker: Försummelse att följa lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.

  • Det är problematiskt att läsa och förstå tjänstens logotyp och tjänstens namn med hjälp av skärmläsaren. (WCAG 1.1.1, 4.1.2, 2.4.4)
  • En del av elementen låter inte texten förstoras till 200 procent, utan elementens layout splittras. (WCAG 1.4.4)
  • Webbsidans delar (sidhuvud, huvudsakliga innehåll) har inte systematiskt markerats på ett korrekt sätt vilket gör det svårt att förstå strukturen när hjälpmedlen används. (WCAG 1.3.1)
  • Det går inte att komma åt fältspecifika och kontextrelaterade anvisningar med tangenterna vid navigering. (WCAG 1.1.1, 2.1.1)
  • Skärmläsarprogrammet läser opåkallat upp vissa ikoners egenskapsinformation. (WCAG 1.1.1, 2.1.1)
  • Då man går direkt till innehållet fungerar inte den hjälpande hopplänken på rätt sätt. Fokus flyttas inte till innehållet. (WCAG 2.4.1)
  • Sidonavigationen och identifieringen av dess status är svårt för användaren av skärmläsaren på grund av att systematiska markeringar fattas. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 4.1.2)
  • Det fattas ett aktivt element i inloggnings- och språkvalsfunktionerna vilket gör det svårt att förstå och använda dem med hjälp av skärmläsarprogrammet. (WCAG 1.1.1, 4.1.2)
  • När sidan byts visas en laddningsanimation (spinner). Motsvarande statusinformation finns inte för användaren av skärmläsare. (WCAG 1.1.1)
  • Tjänstens systematiska språkinställning har markerats på fel sätt och därför kan skärmläsarprogrammet inte uttala innehållet på rätt sätt. (WCAG 3.1.1)
  • På tjänstens webbplats finns inte beskrivande eller individuella namn (rubrik). På alla sidor används tjänstens namn som rubrik. (WCAG 2.4.2)
  • Det finns brister i den systematiskt utmärkta rubrikhierarkin och huvudrubriken beskriver inte sidans innehåll. (WCAG 1.1.1, 2.1.1)
  • Fältens namnlappar i tjänsten har brister (WCAG 1.1.1, 4.1.2)
  • Det är svårt att upptäcka och förstå blanketternas och fältens fel med hjälp av skärmläsaren. Dessutom framträder inte blankettens alla fel och brister första gången. (WCAG 3.3.1, 3.3.3)
  • Som obligatorisk uppgift i skede 2 krävs antingen telefonnummer eller e-postadress, men detta framkommer inte på förhand på webbplatsen.
  • I förhandsvisningen är det möjligt att lägga till eller stryka uppgifter vilket inte är ändamålsenligt och gör det svårare att förstå skedet.
  • Framställningen av valet av alternativknapparna avviker från det vanliga.
  • Tjänsten kräver inloggning på nytt om tjänsten inte använts under en viss tid. Om detta informeras dock inte tydligt, eftersom tjänsten förblir öppen och inget meddelande ges om att tidsgränsen utgår. Dessutom varnas inte användaren om tidsgränsen på förhand. (WCAG 2.2.1)
  • I det tekniska genomförandet finns avsnitt som inte följer HTML-standarden. (WCAG 4.1.1)

Utarbetandet av detta tillgänglighetsutlåtande

Detta utlåtande skrevs den 2 november 2020

Utlåtandet grundar sig på en tredje parts bedömning om huruvida webbplatsen uppfyller kraven i direktivet (EU) 2016/2102.

Respons och kontaktuppgifter

Vi tar emot respons och utvecklingsförslag som gäller webbplatsens tillgänglighet. Vi ger svar på responsen inom 14 dagar. Du kan kontakta oss via webblanketten eller per e-post.

Lämna respons om tillgängligheten med denna webblankett  (Extern länk)

Respons kan skickas per e-post till: radiotaajuudet(at)traficom.fi

Genomförande

Om du noterar tillgänglighetsproblem på tjänsten, lämna först respons till tjänstens administratör. Svaret kan dröja 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte har fått något svar efter två veckor, kan du lämna respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats tillgänglighetskrav.fi finns information om hur du lämnar in ett klagomål och hur ärendet handläggs.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn

  • www.tillgänglighetskrav.fi
  • webbtillganglighet(at)rfv.fi
  • telefonnummer till växeln 0295 016 000

 

 

Uppdaterad