Målet är fungerande och säkra förbindelser i vardagen för alla
Målet med den nationella transportsystemplanen, det vill säga Trafik 12-planen, är ett transportsystem som fungerar på ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbart sätt samt garanterar en tillräcklig tillgång för människor och näringslivet. Traficom svarar för utvärderingen av inverkningarna av beredningen av Trafik 12-planen och producerar en strategisk helhetsbild av transportsystemet och dess utvecklingsbehov i samarbete med Trafikledsverket och andra intressentgrupper.
Traficom följer vartannat år upp med enkäter hur nöjda medborgarna är med transportsystemet och resekedjorna. Undersökningen ger myndigheter inom transportsektorn och intressentgrupper information om hur nöjda medborgarna är med transportsystemets olika delområden och resekedjornas servicenivå. Nöjdhet med transportomständigheter avser till exempel erfarenheter av hur resorna fungerar och hur säkra de är. När det gäller dessa var medborgarna tämligen nöjda 2023, och medeltalet av utvärderingarna var 3,72. I fråga om nöjdheten kan man se en lindrig nedåtgående trend särskilt i mindre stadsregioner och kommuner med färre än 20 000 invånare, där även nöjdhetsnivån är störst jämfört med stora stadsregioner.
Med hjälp av digitala förbindelser möjliggörs till exempel distansarbete, uträttande av ärenden hos myndigheter och användning av företagens digitala tjänster. År 2023 lanserade vi tjänsten Bitmätaren.fi som användaren kan använda för att mäta hastigheten i sin bredbandstjänst. Målet är att förbindelserna ska vara tillgängliga på land, till havs, i luften och rymden. Det är viktigt att främja tillgången till tjänster globalt med tanke på den sociala hållbarheten. År 2023 påverkade Traficom aktivt i bestämmandet av 6G-teknik i internationellt samarbete under FN (IMT-2030). Finlands utgångspunkt har varit FN:s mål för hållbar utveckling och Traficom har bidragit till att målen beaktas från början i arbetet för att definiera 6G.
En av principerna är att minska fotavtrycket så att energiförbrukningen för 6G ska vara betydligt mindre än i de tidigare teknikgenerationerna. Det är också viktigt att beakta hållbar utveckling i internationell frekvensplanering. Att ta i bruk nya frekvenser på befintliga basstationsplatser minskar miljökonsekvenserna i jämförelse med att bygga nya basstationsplatser.
De nya kraven på tillgänglighet inom trafik, transport och kommunikation betonar jämlikheten
Med tillgänglighet försöker man se till att alla har jämlika möjligheter att delta och vara aktiva i samhället. I Traficoms arbete innebär detta främjande av tillgänglighet bland annat i persontrafiktjänster, audiovisuella innehållstjänster samt i informationssamhällets elektroniska produkter och tjänster.
I och med EU:s tillgänglighetsdirektiv kommer ämbetsverket att få nya tillsynsuppgifter sommaren 2025. År 2023 förberedde vi oss för de nya uppgifterna, bland annat genom att kartlägga aktörernas skyldigheter, medborgarnas rättigheter och tillsynsmyndigheternas uppgifter. Vi inledde planeringen av kommunikationen och rådgivningen samt arbetet med den nationella uppföljningsgruppen för tillgänglighetsstandarder. De nya tillgänglighetskraven främjar jämlikheten i synnerhet för personer med funktionsnedsättning, men alla har nytta av att olika produkter och tjänster är tillgängliga och mer användbara.
Traficom deltog i utarbetandet av en tillgänglighetsvision under ledning av kommunikationsministeriet. Tanken bakom visionen är att självständig och säker mobilitet ska vara möjligt för alla. Dessutom utredde vi tillgängligheten när det gäller materielkraven för bussar. Målet var att förenhetliga materialkraven i den busstrafik som myndigheterna skaffar och identifiera de bästa tillvägagångssätten i anknytning till tillgängligheten. Utredningen presenterades för intressentgrupperna och man fick respons av de som beställer trafiken, trafikföretag och användarnas representanter. På sommaren färdigställdes även de nya lägesbilderna om tillgängligheten i fråga om taxitrafiken.
Vi främjade tillgängligheten i audiovisuella innehållstjänster genom våra utredningar om kvaliteten på programtextningarna för tv-kanalen Nelonen och genom att förplikta Sanoma Media Finland Oy att avhjälpa bristerna i textningstjänsten. I augusti 2023 konstaterade vi att Nelonens textningstjänst uppfyller kraven i lagen när det gäller tydlighet och begriplighet.