År 2023 hade Traficom 1 119 anställda och vi arbetade på totalt 15 verksamhetsställen runt om i Finland. Arbetet utförs på flera ställen genom att kombinera distansarbete och närarbete på verksamhetsställena. Traficoms personal har varit mycket nöjda med möjligheterna till flexibelt distansarbete och att rutinerna för distans- och närarbete har kunnat bestämmas på basis av arbetsuppgifterna i tjänstehelheterna och teamen. Man eftersträvar att kontinuerligt utveckla möjligheterna till arbete på flera ställen, exempel på sådant är att samhörigheten stärks och enkäter som kartlägger användbarheten för olika lokaltyper.
Vad utgör grunden för Traficoms kolfotavtryck?
Skadliga miljökonsekvenser i Traficoms verksamhet är fastigheternas energiförbrukning, arbetsresor, resor mellan hemmet och arbetsplatsen, materialanvändning samt upphandling av tjänster och produkter.
Ansvarsfulla upphandlingar
Att utveckla ansvarstagandet vid upphandlingar är ett sätt att minimera skador och å andra sidan främja värden som överensstämmer med hållbar utveckling. Upphandlingar är ämbetsverkets största utgiftspost, och med dem kan man åstadkomma betydande effekter. Vid beredningen av upphandlingar bedömer vi huruvida vi genom upphandlingen kan främja hållbar utveckling genom perspektiven för miljöansvar, socialt ansvar och ekonomiskt ansvar.
Digitala tjänster ökade sin popularitet
I utvecklingen av Traficoms verksamhet ingår också digitalisering och automatisering av ämbetsverkets kundservice och serviceprocesser. Digitaliseringen minskar förbrukningen av naturresurser och i bästa fall förbättrar den kundupplevelsen, minskar mängden fel och missbruk samt effektiviserar arbetet för Traficoms anställda. Målet var att i fråga om digitaliseringsgraden i ämbetsverkets tjänster nå minst samma nivå som 2022. År 2023 uppnådde vi vårt mål när digitaliseringsgraden i fråga om registrering av fordon, registrering av farkoster, körkortstjänster och radiotillstånd ökade till 73 procent (utfallet 2022 var 71,5 procent).