Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Den nya lagstiftningen medför tydlighet och regler till detta snabbt ökande mobilitetssätt, bl.a. för användning av elsparkcyklar – syftet är att förbättra säkerhet och att göra vardagens mobilitet smidigare för alla.

På denna sida finns information om mikromobilitet – både om gällande praxis och ändringar som den nya lagen medför. På sidan hittar du väsentlig information till exempel för användare, tjänsteleverantörer, städer och kommuner som använder elsparkcyklar och andra elektriska förflyttningshjälpmedel.

Bilden jämför olika elektriska färdmedel: hjälpmedel för gång, lätta elfordon och elassisterade cyklar. Informationen visar krav på hastighet, effekt och utrustning.

Elektriska förflyttningshjälpmedel

Elektriska förflyttningshjälpmedel som stöder eller ersätter förflyttning till fots 

Färdmedel som stöder förflyttning till fots får ha en maximal effekt på 1 kW och en maxhastighet på 15 km/h. Förflyttningshjälpmedel jämställs i trafiken med fotgängare, men hastigheten ska anpassas enligt situationen.

Med förflyttningshjälpmedel som stöder förflyttning till fots avses till exempel balanserade en- eller flerhjuliga persontransportanordningar, som till exempel balansbrädor (hoverboard/elskateboard) och andra liknande eldrivna färdmedel.

När man färdas på trottoarer med dessa färdmedel ska man iaktta särskild försiktighet och färdmedlets hastighet ska anpassas så att det inte medför fara eller olägenhet för fotgängare.

Färdmedel som stöder förflyttning till fots som väger över 25 kg ska i princip ha en trafikförsäkring. 

Lätta elfordon

Lätta elfordon får ha en maximal effekt på 1 kW och en maxhastighet på 25 km/h. Lätta elfordon följer samma trafikregler som cyklister, dvs. dessa fortskaffningsmedel hör i regel hemma på cykelbanan. Om det inte finns någon cykelbana ska man köra lätta elfordon på körbanans högra kant, inte på gångbana.

Lätta elfordon är bland annat olika slags elsparkcyklar, olika slags självbalanserade persontransportanordningar, tre- eller fyrhjuliga skotrar som uttryckligen är avsedda för personer med nedsatt rörlighet samt andra motsvarande fordon.

Ett lätt elfordon ska i skymning och mörker vara försett med en lykta som visar vitt eller ljusgult ljus framåt samt en lykta som visar rött ljus bakåt och en synlig reflektor. Lyktan eller reflektorn får också fästas på den som framför det lätta elfordonet, och man får också använda andra lyktor och reflektorer som är tillåtna på cyklar.

Lätta elfordon ska vara utrustade med en ljudsignalanordning.

Ett lätt elfordon får inte ha en sits, förutom om fordonet är självbalanserande, avsett för terrängbruk eller användning på obelagda vägar eller uteslutande avsett för personer med rörelsenedsättning.

Lätta elfordon som väger över 25 kg ska ha en trafikförsäkring. Läs mer om försäkringar för lätta eldrivna förflyttningshjälpmedel på Trafikförsäkringscentralens webbplats (Extern länk). (Extern länk) (Extern länk)

Elassisterad eller motoriserad cykel

Den största effekten för en elassisterad cykel får vara 250 W, elassistansen ska kunna kopplas bort när man uppnår en hastighet på 25 km/h och assistansen får fungera endast när man trampar.

Den största effekten för en motoriserad cykel (L1e-A) får vara 1 kW. Motorn får fungera utan att man trampar, men den ska kunna kopplas bort när man uppnår en hastighet på 25 km/h.

På elassisterade cyklar tillämpas samma tekniska krav som på cyklar och ingen trafikförsäkring behöver tecknas för dessa. Däremot måste en trafikförsäkring (Extern länk)tecknas för motoriserade cyklar som inte uppfyller villkoren för elassisterade cyklar och som väger över 25 kg.

Särskilda saker som ska beaktas i samband med elektriska förflyttningshjälpmedel

Om maxhastigheten för ett elektriskt förflyttningshjälpmedel är över 25 km/h eller största effekten över 1 kW kan anordningen inte betraktas som ett förflyttningshjälpmedel som stöder förflyttning till fots eller som ett lätt elfordon. Om man skulle använda en sådan anordning i trafiken bör den vara godkänd för en lämplig kategori t.ex. som moped. På sådana fordon tillämpas specifika krav avseende typgodkännande, försäkring och registrering samt körkortsbestämmelser som gäller föraren.

Ett fordon betraktas inte som lätt elfordon om det är typgodkänt som ett fordon i kategori L (mopeder, motorcyklar, lätta fyrhjulingar). 

Ett fordon är inte trafikdugligt om det inte tillhör någon fordonskategori enligt fordonslagen eller EU-förordningen 168/2013.

Kör rätt - trafikregler

Med elsparkcykel och andra lätta elfordon färdas på samma sätt som med cykel: man färdas på cykelvägar och följer samma tafikregler som med cykel. Om det inte finns någon cykelväg eller -bana ska man köra på körbanan eller leda cykeln. Man för inte köra på trottoaren. Användning av hjälm, måttlig hastighet och beaktande av andra trafikanter ökar säkerheten. Det är inte tillåtet att föra passagerare med elsparkcykel. Du kan repetera de centrala trafik- och väjningsreglerna enkelt på Trafikskyddets sidor.  

Försäkring av elektriska förflyttningsmedel

Försäkring av lätta elektriska förflyttningshjälpmedel beror på fordonets egenskaper. På Trafikförsäkringscentralens webbplats hittar du aktuell information om när man behöver en försäkring och vad den täcker.

Promillegräns och åldersgräns

I framtiden är det förbjudet att köra lätta elektriska förflyttningshjälpmedel och motoriserade cyklar om förarens alkoholhalt i blodet är minst 0,5 promille eller om det finns narkotika i blodet. Regeln gäller både hyrda och egna fordon. Det blir en avgift på 200 euro för trafikförseelsen. 

Den nya lagen ger polisen rätt att göra ett saliv- eller blåstest också för förare av elsparkcyklar, mopeder och vanliga cyklar. 

Den som framför ett lätt elfordon ska ha fyllt 15 år. Ett lätt elfordon får inte överlåtas för att framföras av en person under 15 år. Överlåtelseförbudet gäller både fysiska personer och juridiska personer. En avgift på 60 euro kan påföras för trafikförseelse på grund av överlåtelseförbudet. Åldersgränsen och överlåtelseförbudet gäller inte ett lätt elfordon som framförs av en person med rörelsehinder och som endast är avsett för användning av en person med rörelsehinder.

Mikromobilitetstillstånd 

Kommuner där man tillhandahåller gemensamma mikromobilitetstjänster – t.ex. elsparkcyklar – ska tjänsteleverantörerna ha ett mikromobilitetstillstånd beviljat av kommunen. Med tillståndsvillkoren kan kommunen påverka till exempel körhastigheter för hyrda fordon, parkering, användningsområden och -tider på gator och allmänna områden. Även om kommunerna kan specificera villkor enligt de lokala behoven ger lagstiftningen också vissa ramvillkor med tanke på trafiksäkerheten, tillgängligheten och underhållet.

Uppdaterad