Beroende på luftfartyget och underhållsåtgärden i fråga kan en (vidareutbildad) ägare/underhållare samt en nationell sportflygmekaniker eller flygmekaniker sköta underhållspersonalens uppgifter inom sportflyg.
Kraven på underhållspersonalen inom sportflyg beror på luftfartyget som underhålls samt underhållsåtgärden som vidtas.
Ägare/underhållarens befogenheter är begränsade till periodiskt underhåll och mindre reparationer av fel- och skador, avseende vilka typcertifikatinnehavaren eller tillverkaren av luftfartyget eller av den utrustning som är fäst på detta gett anvisningar eller som omfattas av allmänt accepterade eller av Transport- och kommunikationsverket Traficom godkända underhållsanvisningar.
En ägare/underhållare kan utföra enkla visuella inspektioner och åtgärder för att inspektera skrovets, motorernas, systemens och delarnas allmänna skick, synliga skador och normala funktion. En ägare/underhållare kan inte utfärda underhållsintyg över årskontroll.
En ägare/underhållare av ett typcertifierat icke-motoriserat nationellt luftfartyg eller ett nationellt luftfartyg med flygtillstånd eller ett typcertifierat nationellt motorsegelflygplan har en mer omfattande behörighet att utföra underhåll av ett luftfartyg som nämnts ovan om han eller hon har tillräcklig utbildning, erfarenhet och kompetens avseende ifrågavarande luftfartygskategori, underhållsåtgärd, konstruktionsmaterial eller anordningar, och har dessutom (haft) flygcertifikat för den luftfartygskategori som omfattar det underhållna luftfartyget.
I fråga om luftfartyg som omfattas av EASA-förordningen finns mer information om tillåtet pilot-/ägarunderhåll i punkt M.A.803 och därpå följande punkter i underhållsförordningen.
Vid underhåll av EASA-godkända ELA1 (MTOM <1200 kg) segel- och motorsegelflygplan samt ballonger efterföljs den nationella föreskriften PEL M3-4 och i fråga om utökade befogenheter för ägare/underhållare luftfartsföreskriften AIR M1-5 till och med den 1 oktober 2020.
Därefter får endast sådana personer som innehar ett certifikat enligt Del 66 (Part 66) i underhållsförordningen utfärda ett underhållsintyg över sådant underhåll av ELA1-luftfartyg som är mer omfattande än underhåll som utförs av en ägare/underhållare. Nationella befogenheter för underhållare börjar konverteras till Del 66-certifikat enligt underhållsförordningen från och med den 1 oktober 2019 i enlighet med Traficoms konverteringsrapport.
Underhåll av nationella s.k. bilaga 1-luftfartyg utförs som förut. På underhållare och underhåll av dessa luftfartyg tillämpas de nationella föreskrifterna PEL M3-4 och AIR M1-5.
Konvertering av nationella befogenheter
I enlighet med Traficoms konverteringsrapport kan nationella befogenheter för underhållare konverteras till Del 66-certifikat med motsvarande befogenheter i underkategorierna L1 (segelflygplan), L2 (motorsegelflygplan) och L3H (ballonger). I detta sammanhang avses med nationella befogenheter för underhållare de utökade befogenheter för ägare/underhållare som avses i punkt 2.4.3 i AIR M1-5 eller det certifikat för sportflygmekaniker eller flygmekaniker som avses i PEL M3-4.
Konvertering av utökade befogenheter för ägare/underhållare förutsätter att sökanden kan påvisa att han eller hon uppfyller utbildningskraven i enlighet med AIR M1-5 och att sökanden är en av luftfartygets ägare eller underhållare som en sportflygorganisation har utsett.
I fråga om certifikat för de yrkesmekaniker som redan har ett Del 66-certifikat vilka för tillfället innehåller underkategorin B1.2 (eller B3) och typbehörigheten Group 3 utökas certifikaten automatiskt till att innehålla motsvarande befogenheter i underkategorierna L1 och L2 i samband med nästa återutfärdande.
Nytt Del 66-certifikat
För att ett nytt Del 66-certifikat ska kunna utfärdas krävs att sökanden har avlagt de underkategorispecifika teoriproven och kan genom loggbok påvisa att han eller hon uppfyller kravet på övervakad arbetserfarenhet. Traficom förbereder sig för myndighetsproven under hösten 2019 genom att samarbeta med hobbyorganisationerna kring provfrågorna.
I fråga om sådant underhåll av EASA-godkända ELA1 flygplan och helikoptrar som är mer omfattande än underhåll som utförs av en ägare/underhållare efterföljs kraven i underhållsförordningen som förutsätter ett Del 66-certifikat.
I övriga fall efterföljs den nationella föreskriften PEL M3-4 och krävs att en underhållare ska ha ett nationellt certifikat för sportflygmekaniker eller flygmekaniker.
För att ansöka om certifikatet ska du
- ha genomfört underhållsutbildning på 80 lektioner
- i fråga om motoriserade luftfartyg ska du dessutom ha genomfört utbildning på 20 lektioner i periodiskt underhåll av luftfartygsmotorer
- ha tillräcklig kunskap åtminstone om
- författningar inom luftfarten avseende underhåll
- årliga inspektioner
- vägning av luftfartyg
- minst en konstruktionsmaterialgrupp
- ha underhållserfarenhet på minst två år och 500 arbetstimmar
För att ansöka om certifikatet ska du
- med godkänt resultat ha genomgått en sådan utbildning för certifikat för flygmekaniker som ordnats av en utbildningsorganisation för underhållspersonal enligt ICAOs handbok, eller en mer krävande utbildning
- ha minst två års erfarenhet av underhåll av flygplan eller helikoptrar på heltid