Nedan följer de vanliga frågor om sjöfartsbehörigheter.
Du bör ansöka ett kombinerat certifikat över specialbehörigheter.
Ja, det måste du. Vissa kurser som är införda i certifikatet måste förnyas med fem års mellanrum. Det här kravet kommer från STCW och trädde i kraft den 1.1.2017. Traficom granskar kursernas giltighet när certifikatet utfärdas och anteckar till certifikatet alla kurser som är i kraft vid ansökningstidpunkten. Under den tid då certifikatet över specialbehörigheter är i kraft är det sjömannen själv som ska se till att nödvändiga kurser förnyas.
Ja, två delar av grundläggande säkerhetsutbildningen (Basic Training), nämligen kursen i överlevnadsteknik (VI/1-1) och kursen i brandbekämpning (VI/1-2), måste förnyas med fem års mellanrum. I stället för att gå Basic Training -repetitionskurserna kan du förnya kursen i överlevnadsteknik genom att gå kursen i hur man handhar räddningsfarkoster och beredskapsbåtar (VI/2.1) och brandbekämpningskursen genom att gå kursen i brandbekämpning för befäl (VI/3).
Riktigt. När du förnyar det kombinerade certifikatet, överför Traficom automatiskt de behörigheter som gäller tills vidare i det nya certifikatet (First Aid A-VI/4.1, Security Awareness A-VI/6.1, Designated Security Duties A-VI/6.4, SSO A-VI/5). De behörigheter som inte överförs automatiskt kräver att man genomgår en repetitionsutbildning.
Specialbehörigheterna i sjöfartsskydd är hierarkiska. Trafi antecknar den högsta behörigheten som du har rätt till i certifikatet och det innehåller alla lägre behörigheterna.
Alla* ska ha minst en behörighet dvs. den lägsta behörighet som krävs. Den lägsta behörigheten är grundläggande sjöfartsskyddsutbildning (Security Awareness STCW A-VI/6.1).
De som har tilldelats särskilda sjöfartsuppgifter (på lastfartyg betyder det i praktiken hela besättningen) ska ha specialutbildning i sjöfartsskydd (Designated Security Duties STCW A-VI/6.1).
En person ombord ska ha certifikat över specialbehörighet för skyddschef (Ship Security Officer STCW A-VI/5).
* Avser besättningen, inte praktikanter. Kraven angående sjöfartsskydd gäller ISPS-fartyg dvs. internationell fart (alla passagerarfartyg och lastfartyg med en bruttodräktighet om minst 500). En del av fartygen i inrikes fart kan beröras av detta. Kontrollera tillämpligheten genom att fråga befälhavaren eller rederiet.
I regel inte. Dessa specialbehörigheter behövs endast på s.k. ISPS-fartyg. I praktiken gäller kraven alla passagerarfartyg i internationell fart och sådana lastfartyg i internationell fart som har en bruttodräktighet om minst 500. Men det kan finnas lastfartyg i inrikes fart som omfattas av ISPS-kraven och då måste besättningen ha specialbehörigheter i sjöfartsskydd.
Det framgår av behörighetsbrevets typ, vilket datum det har utfärdats, vilken giltighetstid det har och vilka hänvisningar till STCW-konventionen som antecknats i det.
Vaktman däck och vaktman maskin (vad som avses är vaktmansbehörighet för enbart den ena avdelningen, inte allmäntjänstbehörigheter) är nya STCW-behörigheter. De är i kraft tills vidare.
Behörighetsbrev/certifikat utfärdade före 1.3.2013 är inte behörighetsbrev/certifikat enligt den nya STCW-konventionen (undantag är ovan nämnda vaktman däck och vaktman maskin).
Behörighetsbrev/certifikat utfärdade 1.3.2013 eller senare är nya STCW-behörigheter, i fall deras giltighetstid inte har begränsats till 31.12.2016. Dessa behörighetsbrev/certifikat är alltså i kraft i fem år eller tills vidare.
Behörighetsbreven för ekonomiavdelningen är inte STCW-behörigheter och behöver inte förnyas i detta sammanhang.
Traficom kan inte skicka kopior över själva behörighetsbrevet. Vid behov kan vi skriva ett uttalande på engelska över utfärdandet av behörighetsbrev som bekräftar att du har respektive behörigheten. Vi kan skicka uttalandet exempelvis via e-post.
Avgifterna faktureras i efterhand. Ibland är faktureringen överbelastad och det kan ta tid innan fakturan skickas ut.
Om du inte uppfyller de krav för det behörighetsbrev/certifikat som du sökt, får du en uppmaning att komplettera uppgifterna. I uppmaningen får du veta att du inte uppfyller kraven och varför det är så. Om du inte komplettera ansökan innan tidsfristen går ut, måste Traficom fatta sitt beslut utifrån de uppgifter som verket har till sitt förfogande. Ett negativt beslut kostar lika mycket som ett positivt beslut.
Priserna för behörighetsbreven och certifikaten motsvarar deras självkostnadsvärde. Priset består med andra ord av kostnaderna för ansökningens behandling. Enligt förordningen om Traficoms avgiftsbelagda prestationer tas en avgift ut också för ett avslag på ansökan.
Du kan ansöka om en dubblett. Fyll i en ansökningsblankett och skriv en redogörelse för hur behörighetsbrevet eller certifikatet har förkommit och bifoga ett passfotografi, om ett sådant krävs för behörighetsbrevet. Några andra bilagor behövs inte.
Försvarsmaktens båtförar- eller maskinskötarutbildning berättigar inte direkt till behörighetsbrev på civilsidan.
För att få behörighetsbrev för inrikes fart (förare, skeppare i inrikes fart eller maskinskötare) måste du ha ett betyg från sjöfartsläroanstalten. Du kan ta kontakt med någon sjöfartsläroanstalt och tillfråga vad du måste genomföra för att få betyget.
Med förändringar till fartygspersonallagen efter 1.7.2018 krävs det inga bemanningscertifikat av hyresbåtar på inrikes fart. Hyresbåtar som hyrs ut med bemanning på internationell fart ska ha bemanningscertifikat utfärdat av Traficom också i fortsättningen. Det lägsta kravet på bemanning på inrikes fart är förarbrev för hyresbåt och på internationell fart även internationellt behörighetsbrev för förare av fritidsbåt.
Om enbart båten hyrs ut obemannad, krävs inget bemanningscertifikat.
Ett IGF-fartyg är ett fartyg som använder tex. flytande naturgas som bränsle och som hör till IGF-kodens tillämpningsområde. På IGF-fartyg ska vissa befattningar ha IGF-specialbehörigheter. Fartyg som har byggts före ikraftträdandet av IGF-koden, är inte nödvändigtvis IGF-fartyg, fast de skulle använda tex. flytande naturgas som bränsle. På sådana fartyg som är inte IGF-fartyg, krävs inte heller IGF-specialbehörigheter. Fråga rederiet ifall IGF-specialbehörigheter krävs på ett visst fartyg eller inte.