Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Bullernivån från ett luftfartyg framgår av det bullerbevis som utfärdats av en myndighet i luftfartygets registreringsland.

Med hjälp av bullerbeviset kan luftfartygets besättning bevisa den bullernivå som luftfartyget orsakar. Flygplatser kräver ofta ett bullerbevis av de luftfartyg som landar där. På vissa flygplatser måste man betala en extra bulleravgift för ett bullrigt flygplan. I Finland tas en bulleravgift ut av luftfartyg med jetmotorer som startar från Helsingfors-Vanda flygplats nattetid (2300–0600 LMT).

Bullernivåerna varierar beroende på luftfartygstyp. Stora flygplan orsakar mest buller. Den tillåtna bullernivån fastställs i den Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO:s bullernormer ICAO-bilaga 16. I Finland och i flera andra länder är det förbjudet att flyga med jetflygplan som inte uppfyller bullerreglerna i ICAO-bilaga 16, volym I, del 2 kapitel 3. Om ett luftfartyg har påvisats uppfylla kraven på bullernivå i amerikanska FAR Part 36, uppfyller det i allmänhet även ICAO:s krav.

Bullerbeviset ska förnyas, om luftfartyget genomgår modifieringar som påverkar bullret. Sådana är till exempel ändringar av största tillåtna massa, ändringar av motor- eller propellertyp och ändringar av ljuddämparens eller jetmotorns akustiska paneler.

När Europeiska byrån för luftfartssäkerhet EASA ansvarar för typgodkännandet av ett luftfartyg kan ett bullerbevis utfärdas endast om luftfartyget jämte eventuella modifieringar finns i den bullerdatabas (Extern länk)som förvaltas av EASA. Traficom kan vid behov hjälpa till med att införa bullerinformation i databasen.

Om tillsynen av ett luftfartyg omfattas av den nationella lagstiftningen, kan ett bullerbevis också utfärdas om bullervärdena finns angivna i flyghandboken, typgodkännandedokumentet eller ett bullerbevis som utfärdats av försäljningslandet. Om officiellt godkända bullervärden inte finns i dessa dokument, ska bullret från luftfartyget mätas separat. Då är det bäst att anlita ett akustikföretag som är förtroget med ICAO:s krav på bullermätning.

Handläggningstiden för ansökan om bullerbevis är cirka en vecka.

Bullerbeviset kan sökas av den i vars namn luftfartyget har registrerats eller registreras eller av dennes företrädare. Till ansökan ska bifogas:

  • för nya luftfartyg en deklaration om överensstämmelse av vilken flygplanets modifikationsstatus framgår
  • för begagnade luftfartyg historikuppgifter med hjälp av vilka man kan utreda tillverknings-, modifierings- och underhållssituationen för luftfartyget.

Ett nytt bullerbevis behöver inte sökas i samband med ett ägarbyte, om luftfartyget blir kvar i samma register. En förutsättning är då att det gamla bullerbeviset medföljer flygplanet. När det är fråga om ett nytt luftfartyg eller byte av registreringsland är det skäl att ansöka om bullerbeviset samtidigt som luftvärdighetsbeviset (LU3530).