Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

På denna sida ger vi dig råd om hur du kan lämna in ett klagomål om dina rättigheter vid tågresor inte har respekterats.

Så här lämnar du in ett klagomål

1

Ta först kontakt med tågbolaget

Lämna in ett klagomål till tågbolaget om dina rättigheter inte har respekterats. 

Klagomålet ska lämnas inom tre månader från den händelse som klagomålet gäller. 

2

Vänta på svar

I regel ska järnvägsföretaget ge dig sitt svar inom en månad. I motiverade fall ska svaret ges senast inom tre månader. 

3

Välj rätt myndighet

Om du inte är nöjd med svaret du fått, kan du vända dig till den myndighet som övervakar passagerares rättigheter. Se till att du skickar ditt klagomål till rätt myndighet.

Klagomålet ska skickas till myndigheten i det land där händelsen inträffade. 

4

Händelsen inträffade i Finland

Skicka klagomålet till Traficom om händelsen inträffade i Finland.

6

Så här lämnar du in ett klagomål till Traficom

Du kan skicka in ditt klagomål till Traficom per e-post eller som ett fritt formulerat brev. 

Bifoga din korrespondens med tågbolaget till klagomålet. Bifoga en kopia av din biljett samt andra bilagor du anser nödvändiga.

Skicka klagomålet till registrator@traficom.fi.

Om ditt meddelande innehåller känsligt, sekretessbelagt eller annars sensitivt innehåll eller en personbeteckning, lönar det sig att använda Traficoms säkra e-post. Instruktioner för att skicka säker e-post. (Extern länk)

Om du inte kan skicka klagomålet per e-post, kan du skicka det till Traficom per post på adressen: Transport- och kommunikationsverket Traficom PB 320 00059 TRAFICOM.

7

Traficom ger råd och kan ge en rekommendation

Traficom ger råd, bedömer ärendet och kan vid behov ge en rekommendation gällande ett klagomål som lämnats in av en passagerare.

LÄS MER OM ASSISTANS OCH DINA RÄTTIGHETER I OLIKA SITUATIONER

YTTERLIGARE INFORMATION OM PASSAGERARES RÄTTIGHETER

Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons!