Ta först kontakt med tågbolaget
Lämna in ett klagomål till tågbolaget om dina rättigheter inte har respekterats.
Klagomålet ska lämnas inom tre månader från den händelse som klagomålet gäller.
På denna sida ger vi dig råd om hur du kan lämna in ett klagomål om dina rättigheter vid tågresor inte har respekterats.
Lämna in ett klagomål till tågbolaget om dina rättigheter inte har respekterats.
Klagomålet ska lämnas inom tre månader från den händelse som klagomålet gäller.
I regel ska järnvägsföretaget ge dig sitt svar inom en månad. I motiverade fall ska svaret ges senast inom tre månader.
Om du inte är nöjd med svaret du fått, kan du vända dig till den myndighet som övervakar passagerares rättigheter. Se till att du skickar ditt klagomål till rätt myndighet.
Klagomålet ska skickas till myndigheten i det land där händelsen inträffade.
Skicka klagomålet till Traficom om händelsen inträffade i Finland.
Klagomål till myndigheter i andra länder ska avfattas på engelska eller landets eget språk.
Kontaktuppgifter till myndigheter i övriga EU-länder (Extern länk).
Du kan skicka in ditt klagomål till Traficom per e-post eller som ett fritt formulerat brev.
Bifoga din korrespondens med tågbolaget till klagomålet. Bifoga en kopia av din biljett samt andra bilagor du anser nödvändiga.
Skicka klagomålet till registrator@traficom.fi.
Om ditt meddelande innehåller känsligt, sekretessbelagt eller annars sensitivt innehåll eller en personbeteckning, lönar det sig att använda Traficoms säkra e-post. Instruktioner för att skicka säker e-post. (Extern länk)
Om du inte kan skicka klagomålet per e-post, kan du skicka det till Traficom per post på adressen: Transport- och kommunikationsverket Traficom PB 320 00059 TRAFICOM.
Traficom ger råd, bedömer ärendet och kan vid behov ge en rekommendation gällande ett klagomål som lämnats in av en passagerare.