Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Om en inrikes tågresa i fjärrtrafik försenas med minst 60 minuter, kan du ha rätt till service och ersättning för biljettpriset. Du kan också välja att biljettpriset återbetalas eller att resan ombokas.

Vid problem ska du alltid kontakta järnvägsföretaget först

Lämna in ett klagomål till exempel på järnvägsföretagets webbplats så snart som möjligt, dock senast inom tre (3) månader från händelsen.

Bekanta dig med dina rättigheter i olika situationer 

Observera att tågpassagerarnas rättigheter gäller dock endast delvis vid närtågstrafik.

Förordningen om tågresenärers rättigheter tillämpas inte alls på trafiken mellan Finland och Ryssland. 

Se ytterligare information om undantag.

VÄND DIG TILL RÄTT MYNDIGHET

Om du inte når önskat resultat med ditt klagomål till transportören kan du kontakta den myndighet som övervakar passagerarnas rättigheter. Se till att du skickar ditt klagomål till rätt myndighet.

Om du reste i ett annat EU-land ska du skicka klagomålet till en myndighet i det land där händelsen inträffade. Kontaktuppgifter till myndigheter i övriga EU-länder (Extern länk)

Myndigheterna i Finland

I Finland myndighet du ska vända dig till beror på om du är konsument eller affärsresenär. 

Konsument

Du är konsument om du reser på fritiden och själv betalar resan. Då ska du kontakta konsumentrådgivningen (Extern länk) (Extern länk). Klagomål av konsumenter avgörs av konsumenttvistenämnden.

Affärsresenär

Du är affärsresenär om du reser i arbetet och din arbetsgivare betalar din resa. Då kan du vända dig till Traficom. Vänligen observera att Traficom inte behandlar enskilda kompensationsärenden eller tvistemål och att affärsresenärers anmälningar inte besvaras individuellt. 

Så här lämnar du ett klagomål

1

Ta först kontakt med järnvägsföretaget

Vid problem ska du alltid kontakta järnvägsföretaget först. Du ska lämna in klagomålet inom tre (3) månader från händelsen. Lämna in ett klagomål till exempel på järnvägsföretagets webbplats.

2

Vänta på svar från järnvägsföretaget

Tågbolaget ska svara inom en månad eller meddela en senare tidpunkt för svaret. Det får ta högst tre (3) månader att ge ett slutgiltigt svar sedan reklamationen togs emot.

3

Vänd dig till rätt myndighet

Om klagomålet till järnvägsföretaget inte ger önskat resultat, kan du kontakta den myndighet som övervakar passagerarnas rättigheter. Se till att du skickar ditt klagomål till rätt myndighet.

I Finland, vilken myndighet du ska vända dig till beror på om du är konsument eller affärsresenär.

Du konsument om du reste på fritiden och själv betalade resan. Då ska du vända dig till konsumentrådgivningen  (Extern länk) (Extern länk). Klagomål av konsumenter avgörs av konsumenttvistenämnden.  

4

Affärsresenärer an anmäla Traficom

Affärsresenärer kan kontakta Traficom per e-post. Bifoga korrespondensen med transportören, en kopia av biljetten samt andra bilagor du anser nödvändiga.

Vänligen observera att Traficom inte behandlar enskilda kompensationsärenden eller tvistemål och att affärsresenärers anmälningar inte besvaras individuellt. 

Skicka ditt meddelande till registrator@traficom.fi .

Om du inte kan skicka meddelande per e-post kan du skicka det till Traficom per post på adressen: Transport- och kommunikationsverket Traficom PB 320 00059 TRAFICOM.

Om ditt meddelande innehåller känsligt, sekretessbelagt eller annars sensitivt innehåll eller en personbeteckning, lönar det sig att använda Traficoms säkra e-post.

5

Traficom kan ge dig råd

Traficom övervakar tågresenärers rättigheter på generell nivå och kan ge dig råd.

Vänligen observera att Traficom inte behandlar enskilda kompensationsärenden eller tvistemål och att affäsresenärers anmälningar inte besvaras individuellt. 

Genom övervakningsåtgärder säkerställer Traficom att dina rättigheter uppfylls och att transportören uppfyller sina skyldigheter. 

EU-FÖRORDNING OM TÅGRESENÄRERNAS RÄTTIGHETER

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/782 ska tillämpas från och med den 7 juni 2023. Artikel 6.4 ska dock tillämpas från och med den 7 juni 2025.

Länk till EU:s webbsidor

Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons!