Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Palvelujen sähköistäminen ja automatisointi ovat olennaisessa roolissa viranomaispalvelujen tehostamisessa. Näiden edellytyksenä on palveluihin tarvittavan tiedon saatavuus. Traficom on onnistunut luomaan laadukkaampia sähköisiä palveluita sekä tehostamaan omia viranomaistehtäviään hyödyntämällä erilaisia rajapintoja muiden viranomaisten rekistereihin.

Tiedonvaihdolla tehokkaampi lisäveropäätösten käsittely

Traficom käsittelee vuosittain noin 2000 ajoneuvoveron lisäveropäätöstä. Lisävero on seuraamus liikennekäytöstäpoistetun ajoneuvon käyttämisestä.

Poliisin valvonnan perusteella tekemät ilmoitukset saadaan viranomaisrajapinnasta, mikä mahdollistaa lisäveroprosessin automaation. 

Lisäveroprosessi on esimerkki siitä, miten viranomaisyhteistyöllä kehitetään prosessia ja lyhennetään käsittelyaikoja.

Tilaa uusi ajokortti -palvelu

Traficomin tieliikenteen palveluita tehostetaan ja sujuvoitetaan jatkuvasti. Prosessit ja palvelut on suunniteltu isoille volyymeille, koska asiakastapahtumia on miljoonia. Digitalisaatio ja automatisointi mahdollistaa parhaan mahdollisen palvelun asiakkaille ja on kustannustehokasta.

Esimerkki digitalisaatiosta on Traficomin Tilaa uusi ajokortti -palvelu, josta ajokortin haltija voi tilata uuden ajokortin kadonneen, rikkoutuneen tai varastetun ajokortin tilalle. Asiakas pystyy parissa minuutissa tarkistamaan tilattavan ajokortin tiedot ja kuvat sekä tilaamaan ja maksamaan ajokortin. Uusi ajokortti saapuu asiakkaalle postitse muutamassa päivässä.

Automatisoitu prosessi on tehokas tuottaa ja asiakkaalle helppo ja nopea. Palvelun tuottaminen edellytti tietojen keräämistä yhteen paikkaan, viranomaisrajapintojen hyödyntämistä ja palvelumuotoilua käyttäjälähtöisen sähköisen palvelun luomiseksi.

Palvelussa hyödynnetään ajoneuvoliikennerekisteristä löytyviä ajo-oikeustietoja, Digi- ja väestötietovirastolta saatavia osoitetietoja, Traficomin ajokortti- ja nimikirjoituskuvia sekä poliisin passi/henkilökorttikuvia ja -nimikirjoituksia.

Päivitetty