Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficom har utrett mobilnätens funktion genom mätningar i Östra Finland. Alldeles vid östgränsen i området mellan Villmanstrand och Vaalimaa kan det förekomma lokala radiostörningar i mobilnäten som kan orsaka anslutningsproblem särskilt nattetid.

Traficom har utrett mobilnätets funktion i Östra Finland genom mätningar 19–22.5.2025 både nattetid och dagtid på grund av de anmälningar om störningar som mottagits i området. Genom mätningarna utreddes hur en eventuell yttre störning påverkar samtalens funktion. Mätningar gjordes på enskilda platser och parallellt med gränsen.

Störningar kan förekomma i mobilteleförbindelserna nära östgränsen särskilt nattetid

I närheten av östgränsen stiger störningsnivån i mobilnäten särskilt nattetid, vilket kan påverka mobiltjänsternas funktion. Störningarna kan till exempel ta sig uttryck i avbrott eller misslyckade samtal.

”Det är bra att identifiera möjligheten till störningar i mobilnätet när man rör sig i gränsområdet. I våra mätningar förekom det anslutningsproblem på grund av radiostörningar i de geografiskt avgränsade områdena mellan Ylämaa och Vainikkala samt nordost om Vainikkala. På andra ställen fungerade förbindelserna i allmänhet normalt”, berättar avdelningschef Suvi Juurakko-Lehikoinen.  

Traficoms störningsutredning visar att störningarna kommer från Ryssland. Störningarna är sannolikt en följd av Rysslands störningar i självskyddssyfte, med vilka man strävar efter att skydda kritiska objekt. Fenomenet motsvarar GNSS-störningar, eftersom mobilfrekvenser också används för att styra drönare.

Traficom har gjort en internationell störningsanmälan om störningarna

Traficom ansvarar i Finland för tillsynen av användningen av frekvenser och för störningsutredningen samt för avlägsnandet av störningar. Traficoms behörighet omfattar Finlands område. Störningar utanför riksgränsen kan inte avhjälpas tekniskt av Traficom eller andra myndigheter i Finland.

”Vi har gjort en störningsanmälan till Ryssland om störningarna i mobilnätet samt GNSS-störningar som observeras inom luftfarten och sjöfarten enligt det internationella förfarandet, och vi fortsätter samarbetet med operatörerna", tillägger Juurakko-Lehikoinen.

Traficom har också skickat störningsanmälningarna för kännedom till Internationella teleunionen (ITU, International Telecommunication Union) och Finland samarbetar med andra EU-länder för att ingripa i störningssituationerna och säkerställa kommunikationens säkerhet. Traficom följer upp hur störningssituationen utvecklas och gör vid behov mätningar i området.

Vad kan man göra i en störningssituation?

Om det förekommer störningar i förbindelserna bör man försöka ta sig till en bättre plats, till exempel till en plats som ligger högre upp eller som är mer öppen och försöka på nytt. Om möjligt kan man till exempel skicka textmeddelanden, som oftast också fungerar i ett svagare fält eller i en störningssituation.

”Om man befinner sig på ett område med svag hörbarhet lönar det sig inte att styra telefonen till att endast använda en viss teknologi, utan man bör möjliggöra automatisk sökning av en nätanslutning”, anvisar Juurakko-Lehikoinen.

Nödsamtalen styrs automatiskt till ett tillgängligt nät och i nödsituationer kan även textmeddelanden användas

I en nödsituation lönar det sig alltid att i första hand försöka få kontakt med nödcentralen per telefon eller via appen 112. Om det finns ett enda fungerande mobilnät i området styrs nödsamtalet automatiskt till det, även om den egna operatörens nät inte är tillgängligt.

Om det i en nödsamtalssituation inte går att ringa med telefonen, kan nödmeddelandet också skickas per textmeddelande till nödnumret 112. Fram till 28.6.2025 kan nödtextmeddelanden endast skickas från ett telefonnummer som har registrerats på förhand. Registreringsskyldigheten slopas 28.6.2025, varefter nödtextmeddelanden kan skickas från vilket telefonnummer som helst.

Mer information

Traficoms medietjänst, tfn 0295 345 648

Mer information om störningssituationen, Suvi Juurakko-Lehikoinen, avdelningschef, suvi.juurakko-lehikoinen@traficom.fi och hörbarhetsfrågor vid östgränsen, Lasse Laine, direktör, lasse.laine@traficom.fi

Nödtextmeddelande, anvisningar och registrering (Extern länk) 

Anvisningar för problem i funktionen av och tillgången till telefon- och bredbandsabonnemang

Mer information om radiofrekvensstörningar

Att ringa nödsamtal vid nätstörningar (Extern länk) 

Nödcentralsverkets anvisningar i en nödsituation (Extern länk) 

Bakgrund

Radiostörning vs annat hörbarhetsproblem: Med en radiostörning avses en situation där störningen uppstår av en störande radiosignal utanför nätet. Det är till exempel inte fråga om ett skuggområde eller belastning av nätet, som är de vanligaste orsakerna till anslutningsproblem. Anslutningsproblemen kan i båda fallen ta sig uttryck i avbrott eller långsam dataöverföring. En radiostörning kan lättare orsaka anslutningsproblem i ett område där fältstyrkan redan är låg, till exempel i utkanten av mobilnätets täckningsområde. Traficom samarbetar aktivt med operatörerna vid hörbarhets- och radiostörningar.

Information om mätningarna

Det finns två nät vid Finlands östra gräns, Elisas och Suomen yhteisverkkos nät, som används av DNA och Telia. Flera mobilfrekvensområden används. Störningar observerades i de lägre frekvensområdena 700 MHz, 800 MHz och 900 MHz. Störningar förekommer inte på andra frekvensområden, dvs. till exempel 1800 MHz-näten i området fungerar normalt.  

Under mätningarna låstes telefonerna inte in i en viss nätverksteknik, utan de fungerade som en normal telefon, varvid nättekniken automatiskt ändras enligt nätets situation. 

Kuvassa on punaisella kuvattu sijainnit, missä puhelinyhteyttä ei häiriön vuoksi saatu muodostettua. Näillä alueilla ollaan verkon reuna-alueella, missä myös kuuluvuus on heikompaa.
På bilden visas med rött var en telefonförbindelse inte kunde skapas på grund av störningen. I dessa områden befinner man sig i nätets randområde, där även hörbarheten är sämre.

Mer information om nödtextmeddelanden

Nödcentraloperatören ber den hjälpbehövande om samma basuppgifter i textmeddelanden som under nödsamtal och gör en lagenlig riskbedömning av förmedlingen av hjälpen. Det lönar sig att säkerställa snabb hjälp genom att skicka så mycket information som möjligt redan i det första meddelandet. Efter det första meddelandet ber nödcentraloperatören om nödvändiga tilläggsuppgifter.

Nödtextmeddelande (Extern länk)