Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Samutnyttjade elsparkcyklar och andra elektriska förflyttningshjälpmedel har förändrat vardagsresandet, särskilt i städer – och i dag förändras också lagstiftningen. Den nya lagen medför konkreta förändringar, såsom promillegräns, åldersgräns och nya sätt att övervaka användningen.

Bilden jämför olika elektriska färdmedel: hjälpmedel för gång, lätta elfordon och elassisterade cyklar. Informationen visar krav på hastighet, effekt och utrustning.

Målet är att öka säkerheten och göra mobiliteten smidigare för oss alla. Den nya lagstiftningen ger tydliga spelregler både för användare av elektriska förflyttningshjälpmedel och för tjänsteleverantörer, kommuner och myndigheter.

Bra att veta om elektriska förflyttningshjälpmedel: 

  • Promillegräns: Det är förbjudet att framföra lätta elfordon, till exempel en elsparkcykel, om blodets alkoholhalt är minst 0,5 promille eller om det finns narkotika i blodet. Polisen har rätt att utföra blås- och salivtester inte bara på förare av dessa fordon, utan också på cyklister och förare av elassisterade cyklar.
  • Åldersgräns: Lätta elfordon får framföras av personer som har fyllt 15 år. Det är förbjudet att överlåta fordonet till någon under 15 år.
  • Försäkringsskyldighet: Trafikförsäkring krävs om förflyttningshjälpmedel som stöder eller ersätter förflyttning till fots, lätta elfordon eller motoriserade cyklar väger över 25 kilo.
  • Tekniska krav: Ett lätt elfordon får ha en effekt på högst 1 kW och en hastighet på högst 25 km/h. Fordonet ska vara utrustat med ljus, reflektorer och en ljudsignal. För ett lätt elfordon gäller samma trafikregler som för cyklister. Körning på gångbanan är inte tillåten.
  • Mikromobilitetstillstånd (lagen träder i kraft 1.8.2025): I kommuner där det finns delningstjänster, såsom uthyrning av elsparkcyklar, måste tjänsteleverantörerna ha ett mikromobilitetstillstånd beviljat av kommunen. Med tillståndet kan kommunen styra användningen, till exempel när det gäller parkering och körhastigheter.

"Säker mobilitet är allas vårt ansvar. Den nya lagstiftningen skapar nödvändiga spelregler och ger kommuner och myndigheter bättre verktyg för att styra och övervaka trafiken. På så sätt kan vi förebygga olyckor och förbättra smidigheten för oss alla," säger Inkeri Parkkari, ledande sakkunnig vid Traficom och ledare av nätverket för mikromobilitet.