Den nya anvisningen förtydligar hur tillgänglighetsinformation inom busstrafiken ska tillhandahållas. Anvisningen hjälper tjänsteleverantörer att beskriva tjänsternas tillgänglighet på ett begripligt och heltäckande sätt. Tillgänglighetsinformationen är viktig för många resenärer: ungefär var tionde finländare möter utmaningar när de rör sig, och bland personer över 75 år gäller detta nästan hälften. Traficom övervakar tillhandahållandet av tillgänglighetsinformation.
Tillgänglighetsinformationen underlättar resandet
Enligt lagen ska tillgänglighetsinformation tillhandahållas passagerare för alla trafikslag. Anvisningen som nu har publicerats gäller busstrafik men ger också värdefull information till andra trafikslag. Anvisningen beaktar lagen om transportservice, lagen om digitala tjänster, tillgänglighetsdirektivet samt EU:s förordning om passagerares rättigheter vid busstransport.
Väsentlig tillgänglighetsinformation är bland annat
- beskrivande information om fordonens tillgänglighet
- information om transport av hjälpmedel (viktbegränsningar, mått)
- allmän hjälp som tillhandahålls i bussen samt
- anvisningar för resor med ledsagare och assistanshundar.
På långdistansrutter (250 km eller längre) krävs dessutom mer detaljerade uppgifter om assistans och ledsagare samt att tillgänglighetsvillkoren utarbetas i samarbete med organisationer för personer med funktionsnedsättningar.
"Användarna känner bäst till de detaljer som är viktiga för förhandsplaneringen av resor. Därför lönar det sig att söka stöd för att sammanställa uppgifterna till exempel via organisationer för äldre och personer med funktionsnedsättning eller genom lokala råd för äldre och personer med funktionsnedsättning", förtydligar specialsakkunnig Taina Saarinen vid Traficom. Även under arbetet med anvisningen har det kommit in många kommentarer både från organisationer och från tjänsteleverantörer inom busstrafiken.
Målet är tillgängliga resekedjor
Information, biljettköp och ruttplanering sker i dag till största delen i digitala kanaler. Olika trafikslag kombineras dessutom i digitala tjänster till resekedjor. Tillgänglighetsinformationen bör finnas lätt tillgänglig för resenärer som en naturlig del av dessa kanaler och gränssnitt. För att tillgängliga resekedjor ska kunna byggas upp i till exempel ruttplanerare måste uppgifterna om tjänsten dessutom finnas i maskinläsbart format så att andra aktörer kan använda dem.
"I bästa fall följer tillgänglighetsinformationen med i alla delar av resan: från bokning till ruttplanering och under själva resan. Det är bra om informationen samlas på en webbsida, helst ett klick bort, så att även kunder som använder skärmläsare lätt hittar den", berättar Kirsi Tervola-Joutsen, specialsakkunnig vid Traficom.
Tillgänglighetsinformationen ska presenteras på ett tillgängligt sätt på webbplatser, i mobilapplikationer och i andra elektroniska kanaler inom trafik som ordnas av behöriga myndigheter samt inom regelbunden marknadsbaserad trafik. Inom beställningstrafik är detta en god praxis.
Det är också viktigt att komma ihåg att alla resenärer inte har tillgång till digitala kanaler. Därför lönar det sig att erbjuda information även i andra format.
Läs anvisningen
Observera att anvisningen också kan laddas ner som PDF (länk i webbpublikationen).
Ytterligare information
Taina Saarinen, taina.saarinen@traficom.fi
Kirsi Tervola-Joutsen, kirsi.tervola-joutsen@traficom.fi