På denna sida finns anvisningar om hur information om tillgänglighet ska tillhandahållas passagerare i elektronisk form, till exempel på webbplatser och i mobilapplikationer. Anvisningen beaktar lagen om transportservice, lagen om digitala tjänster, tillgänglighetsdirektivet och EU:s förordning om passagerares rättigheter vid busstransport. Dessa anvisningar gäller busstrafik men ger också värdefull information till andra trafikidkare.
Tillgänglighetsinformation gynnar många passagerare
Visste du att ungefär var tionde finländare möter utmaningar när de rör sig i trafiken? Utmaningarna kan till exempel gälla rörelse, syn, hörsel eller förståelse. Bland personer över 75 år möter redan nästan hälften sådana utmaningar. Tillgänglighetsinformation hjälper passageraren att välja en rutt och ett färdsätt som passar hen.
Tjänsteleverantörer ska ge passagerare information om tjänstens tillgänglighet i elektronisk form, till exempel via servicekanalerna som är tillgängliga på webbplatser och i mobilapplikationer.
Denna anvisning fokuserar på vilken information som ska visas digitalt direkt för passageraren. Observera att vissa passagerare har nytta av att tillgänglighetsinformation också finns tillgänglig i annan form än elektronisk.
Det är viktigt att information om tjänstens tillgänglighet finns tillgänglig i olika skeden av den digitala servicekedjan, till exempel i samband med biljettköp och platsbokning. Omfattande beskrivande information om tjänstens tillgänglighet är dessutom bra att samla på ett tydligt ställe på webbplatsen. Väsentlig information är till exempel fordonens tillgänglighet, anvisningar för biljettköp och anvisningar för transport av hjälpmedel.
Samarbete med råd och organisationer för äldre och personer med funktionsnedsättning samt samarbete med erfarenhetsexperter kan hjälpa till att kommunicera om tjänstens tillgänglighet på bästa möjliga sätt.
Tillgänglighetsinformation som gäller trafik som ordnas av behöriga myndigheter samt regelbunden marknadsbaserad trafik på ska presenteras på ett tillgängligt sätt. Mer information och anvisningar om tillgänglighet finns på: www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv (Extern länk).
Du kan ladda ned hela anvisningen i PDF-format här .
Vilken information ska enligt lag tillhandahållas om tillgänglighet?
Kravet på information varierar beroende på vilken typ av trafik det är fråga om. Nedan anges vem som ansvarar för att informationen tillhandahålls samt informationsskyldigheterna inom trafik som ordnas av behöriga myndigheter, inom regelbunden marknadsbaserad trafik och inom beställningstrafik.
Den tillgänglighetsinformation som tillhandahålls passagerarna och den information som ska göras tillgänglig i maskinläsbart format bildar en helhet
Förutom att informera passagerarna kräver lagstiftningen att information om mobilitetstjänster görs tillgänglig i öppna gränssnitt i maskinläsbart format. Dessa uppgifter kan då användas i andra applikationer som betjänar passagerare, till exempel i ruttplanerare. Du kan använda samma informationsgrupper i din egen direkta kommunikation till passagerarna. Fintraffic Ab ger anvisningar om hur uppgifter öppnas i maskinläsbart format: Anvisningar för dem som producerar information (Extern länk)
Stödtjänster och information om digitala tjänsters tillgänglighet
I och med tillgänglighetsdirektivet ska trafikidkaren ge passagerarna information i ett tillgängligt format om tjänstens tillgänglighet och dess kompatibilitet med hjälpmedelsteknik. Även stödtjänster, såsom kundservice och teknisk support, ska vara tillgängliga och använda tillgängliga kommunikationssätt. I praktiken innebär detta att passagerare i fjärrbusstrafik ska kunna få tillgänglig information via kundservicekanaler om tillgängligheten för webbplatser, applikationer och elektroniska resebiljetter, och webbplatserna ska tydligt ange kontaktuppgifter till kundservice och teknisk support. Detta tillgänglighetskrav gäller busstrafik som ordnas av behöriga myndigheter samt regelbunden marknadsbaserad trafik.
Ta del av ytterligare anvisningar om webbplatser: hur man skapar lättillgängliga och tydliga tillgänglighetssidor