Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Om du har sålt ett fartyg till utlandet eller skyldigheten att registrera fartyget inte längre uppfylls, ska du göra en anmälan om avregistrering.

1

Kontrollera handlingarna

Om fartyget avregistreras på grund av försäljning till utlandet, behöver du köpehandlingarna. Köpehandlingar kan vara köpebrev (Bill of Sale) och vid behov köpeavtal (Memorandum of Agreement) och överlåtelsebevis (Protocol of Delivery and Acceptance). Se till att fartygets köpebrev och överlåtelsehandling har undertecknats av köparen och säljaren samt två vittnen.

Om fartyget avförs ur registret av någon annan anledning behöver du en handling där det framgår att fartyget inte uppfyller förutsättningarna för registrering. Denna handling kan till exempel vara ett skrotningsintyg, sjöförklaring eller utdrag ur sjöförklaringsprotokoll.

Om du saknar firmateckningsrätt i fartygets ägarföretag behöver du dessutom en fullmakt.

Returnera fartygets nationalitetscertifikat i original antingen som bilaga till ansökan eller senast efter att fartyget avförts ur registret.

2

Försäkra dig att fartyget inte har giltiga inteckningar

När fartyget avregistreras kan det inte ha giltiga inteckningar eller andra anteckning om gravation.

3

Fyll i och skriv ut en ansökan om avregistrering av fartyget

Se till att du har angett sökandens eller ombudets kontaktuppgifter så att vi enkelt kan kontakta dig vid behov.   

Anteckna i ansökan om du behöver ett avregistreringsintyg (Certificate of Deletion). Observera att avregistreringsintyg är avgiftsbelagt.

4

Posta handlingarna

Skicka handlingarna till den adress som anges i ansökningsblanketten.

Handläggningstiden är normalt cirka 10 arbetsdagar.

Om fartyget har ett CSR-dokument , fyll i även CSR-anmälan.