Vi samlar in information
Vi samlar in information om företagens reglerade produkter och följer marknadsutvecklingen på de reglerade marknaderna. Vi utvärderar informationen och åtgärdar vid behov brister.
Vi avgör meningsskiljaktigheter
Ibland är teleföretag oeniga om vad skyldigheterna i deras affärsrelationer innebär i praktiken. Vi uppmuntrar parterna att kontakta oss innan problemet blir värre, eftersom vi vill hitta en lösning framför allt genom förhandlingar.
Om inofficiella förhandlingar inte hjälper kan vi lösa tvisten officiellt. Även i så fall kan vi överföra ärendet till medling och agera som inofficiell medlare, om parterna så önskar.
Vi meddelar överklagbara beslut
När medlingen inte leder till resultat, meddelar vi ett överklagbart beslut på parternas begäran inom fyra månader. Tidsfristen gäller dock inte exceptionellt omfattande ärenden.
Vi utreder klagomål och tvister genom att höra parterna skriftligen. Sedan meddelar vi ett motiverat skriftligt beslut om huruvida verksamheten har utövats i enlighet med bestämmelser och ålägger den som brutit mot bestämmelserna att åtgärda situationen. Vi kan också förlägga vite, hot om avbrytande av verksamheten eller hot om tvångsutförande. Beslutet ska iakttas även om det överklagas, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat.