Vid Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO:s generalförsamling år 2016 fattade medlemsstaterna ett beslut om förverkligande av systemet CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), som förpliktigar till kompensation av ökade koldioxidutsläpp från den internationella flygtrafiken. I och med detta beslut blev luftfarten den första branschen som infört ett globalt marknadsmässigt utsläppssystem.
Målet är att flygtrafiken ska växa koldioxidneutralt
Flygtrafiken orsakar mer än 2 procent av världens koldioxidutsläpp. Förutom koldioxid genererar luftfarten andra utsläpp, såsom kväveoxider (NOx), sotpartiklar, oxiderade svavelarter och effekter från vattenånga, inklusive kondensationsstrimmor, av vilka en del har en uppvärmande och en del en kylande effekt på klimatet. Luftfarten står för cirka 3,5% av den globala uppvärmningen orsakad av människor, varav cirka 66% för närvarande tillskrivs, med stor osäkerhet, icke-koldioxidutsläpp. På grund av den förväntade ökningen av flygtrafiken kommer utsläppen dock att mångdubblas, om man inte vidtar effektivare åtgärder för att minska dem.
Genom CORSIA strävar man efter att den internationella flygtrafiken ska växa koldioxidneutralt. Enligt ICAO:s mål strävar man primärt efter att minska utsläppen genom luftfartygsteknik, alternativa hållbara bränslen samt energieffektiv flygverksamhet och användning av luftrummet. Dessa metoder kommer dock inom en nära framtid inte att räcka till, och därför behövs ett marknadsmässigt kompensationssystem.
Man kompenserar för ökade utsläpp genom att köpa klimatkrediter
Inom CORSIA kompenserar operatörer av luftfartyg de ökade utsläppen inom den internationella flygtrafiken genom att köpa CORSIA-godkända klimatkrediter, som huvudsakligen kommer från utsläppsminskningsprojekt inom andra branscher, på kolmarknaden. Kompensationsskyldigheten beräknas årligen genom att jämföra utsläppen från rutter mellan CORSIA:s medlemsstater med baslinjen, vilket är 85% av 2019 års utsläpp under åren 2024—2035 och genom att minska den potentiella användningen av CORSIA-stödberättigande hållbara flygbränslen. Mer information om skyldigheter för luftfartygsoperatörerfinns på sidan om övervakning, rapportering och verifiering av utsläpp (Extern länk) och i kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/1603 (Extern länk).
Deltagande stater
ICAO har på sin webbplats en lista (Extern länk) över de stater som meddelat att de deltar i CORSIA redan från början. Finland har anmält sig tillsammans med 44 medlemsstater inom Europeiska civila luftfartskonferensen (ECAC).
Verkställande
Inom Europeiska unionen verkställs CORSIA enligt kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/1603 genom direktivet om utsläppshandel (2003/87/EG) och i Finland via lagen om utsläppshandel (1270/2023) (Extern länk). Transport- och kommunikationsverket Traficom ansvarar för verkställandet av CORSIA i Finland.
För närvarande strävar man efter att minska utsläppen från flygningar inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet även genom EU:s utsläppshandel för flygtrafiken (Extern länk).