I och med digitaliseringen av samhället är vi allt mer beroende av tillförlitliga och informationssäkra tjänster i vår vardag. Under de senaste åren har tyvärr allt fler organisationer och enskilda personer blivit utsatta för cyberattacker, vilket i sin tur lett till dataintrång eller läckor.
Praktisk erfarenhet av cyberattacker har visat att organisationer måste satsa på kommunikation, och dess betydelse och roll i ledarskap får inte förbises. Kommunikationsinsatserna bör vara öppna, regelbundna, målgruppsanpassade och proaktiva.
I en anvisning som producerats av Traficom beskrivs olika typer av cyberattacker samt metoder och tillvägagångssätt som kriminella använder. Dessutom ges tips om kommunikationsberedskap samt kommunikation under och efter en cyberattack.
Anvisningen riktar sig till organisationers ledning, säkerhets- och kommunikationsexperter samt de som ansvarar för lägesbild och beredskap. För att hantera, leda och kommunicera i cyberrelaterade situationer är det viktigt att information om det som inträffat, samt planerade och genomförda åtgärder, flyter sömlöst mellan ledning, kommunikation och lägesbildsfunktion.