Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Adaptiv farthållare (Adaptive Cruise Control, ACC) är ett system som automatiskt justerar fordonets hastighet för att hålla ett säkert avstånd till framförvarande fordon.

Körning i livlig trafik eller hållande av tillräckligt säkerhetsavstånd till framförvarande fordon kräver god koncentrationsförmåga. Adaptiv farthållare kan minska stressen och förebygga påkörningar bakifrån i trafiken.

Adaptiva farthållare kan också ha en funktion som justerar den fastställda hastigheten enligt trafikmärken och vägens former.

Så här fungerar en adaptiv farthållare

Adaptiv farthållare använder radarsensorer för att mäta avståndet till framförvarande bil och justerar hastigheten så att det på förhand fastställda säkerhetsavståndet bevaras och den fastställda hastigheten inte överskrids. Bilen accelererar också till den fastställda hastigheten när ett långsammare fordon inte längre kör framför den.

I traditionella farthållare väljer föraren endast den önskade körhastigheten – i adaptiva farthållare väljer föraren också det önskade säkerhetsavståndet. Föraren kan vanligtvis välja mellan tre till sju olika säkerhetsavståndsalternativ. Säkerhetsavståndet väljs antingen med knapparna på ratten eller en separat spak.

En farthållare som justerar körhastigheten enligt trafikmärken och vägens former observerar trafikmärken och vägens krökar med en kamera, men den kan också använda kartuppgifter från bilens navigator.

Bra att veta

Adaptiva farthållare fungerar inte alltid på ett tillförlitligt sätt i vissa speciella situationer. Systemet kan inte nödvändigtvis upptäcka ett smalt framförvarande fordon, till exempel en motorcykel.

Även kurvor kan försvåra adaptiva farthållares funktion. Det kan hända att systemet inte upptäcker ett framförvarande fordon i samma körfält på grund av en kurva, varför det accelererar till den fastställda hastigheten och sedan sänker farten plötsligt då det efter kurvan upptäcker det framförvarande fordonet. På samma sätt kan ett fordon som plötsligt byter körfält framför bilen överraska systemet, varvid säkerhetsavståndet tillfälligt kan vara för kort.  

Ögna igenom fordonets bruksanvisning. Den innehåller information om den exakta platsen för systemets sensorer. Sensorerna för adaptiva farthållare finns oftast på bilens front. Bruksanvisningen innehåller också tillverkarens närmare anvisningar för användningen av ditt fordons system samt för situationer där systemet inte nödvändigtvis fungerar så som det ska eller där det inte fungerar alls.

Kom ihåg att du som förare alltid ansvarar för körhastigheten och för att hålla säkerhetsavståndet. Körhastigheten ska alltid vara sådan att du hinner reagera på den övriga trafiken. Till exempel måste säkerhetsavståndet i vinterförhållanden i Finland vara betydligt längre än på sommaren.

Adaptiva farthållare fungerar inte nödvändigtvis i en tät snöyra eller dimma. Ett system som justerar hastigheten på basis av hastighetsbegränsningarna enligt vägmärken läser inte alltid trafikmärken rätt, i synnerhet om märket är delvis täckt eller snett.

En adaptiv farthållare som kräver kartuppgifter behöver aktuell information, så du ska uppdatera kartorna enligt tillverkarens anvisningar för att systemet ska kunna fungera korrekt.

Bilens sensorer, kameror och radarer ska alltid vara rena för att systemet ska kunna fungera korrekt.

ADAS – den osynliga andreföraren: Adaptiv farthållare

Ta reda på hur adaptiv farthållare fungerar med Vappu Pimiä. (Observera att när du går till YouTubes sidor har den sina egna policyer för cookies och integritetsskydd.)
Vappu Pimiä
Uppdaterad