Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Automatisk ljusbildsreglering sköter funktionen hos bilens lampor vid körning.

I de flesta bilar tänds i första hand endast varselljus, och de byts automatiskt till halvljus då omgivningen skymmer. Samtidigt med halv- och helljusen tänds alltid också baklyktorna, men de tänds inte nödvändigtvis med varselljusen. Det finns skillnader mellan olika bilmärken gällande om baklyktorna tänds med varselljusen eller inte.

I många bilar byts halvljus till helljus och tvärtom automatiskt enligt omgivningens belysning, fordonets hastighet samt trafik- och väderförhållandena. 
    
Adaptiva framljussystem (Adaptive Front Lighting System, AFS) justerar halv- och helljusen automatiskt enligt trafiksituationen och vägens former. I AFS-system justeras körljusen på basis av andra fordons rörelse och automatiken justerar utöver ljusens räckvidd även lampornas riktning. Området kring framförvarande eller mötande fordon lämnas mörkt och skuggigt men vägrenen är klart belyst och föraren av det framförvarande eller mötande fordonet bländas inte.

Om din bil har helljusautomatik eller helljus med ett AFS-system, behöver du inte separat styra helljusen när du kör. Du kan koncentrera dig på att observera trafiken och omgivningen.

Så här fungerar automatisk ljusbildsreglering

Den automatiska ljusbildsregleringens sensor observerar ljusheten. Sensorn finns vanligtvis på bilens vindruta och den styr tändning och släckning av lamporna.

Automatiken tänder körljusen då den ljusmängd som ljussensorn observerar underskrider en viss nivå. Automatiska körljus tänds alltid då brytaren är i ”Auto”-läge och det är tillräckligt mörkt.

Adaptiva körljus justerar ljusen enligt vägsnittet och trafiksituationen så att belysningen är så omfattande som möjligt. De är nyttiga i synnerhet på krokiga och backiga vägar.

På den övre delen av vindrutan finns vanligtvis en kamera för de automatiska eller adaptiva helljusen. Kameran upptäcker ljuset från mötande trafik eller bakljusen på ett framförvarande fordon och byter då helljusen till halvljus. Funktionen kan också beakta gatubelysningen. En del av systemen dämpar helljusen även då de upptäcker fotgängare och trafikmärken. 
Helljusautomatiken fungerar vanligtvis inte i tätortshastigheter.

Bra att veta

Ögna igenom fordonets bruksanvisning. Den innehåller information om var på bilen den automatiska ljusbildsregleringens sensorer finns och vilka ljus som tänds automatiskt.

Bruksanvisningen innehåller också tillverkarens närmare anvisningar för användningen av bilens automatiska ljusbildsreglering samt för situationer där systemet inte nödvändigtvis fungerar så som det ska eller där det inte fungerar alls.
Till exempel aktiveras körljusen inte alltid om det är relativt klart när det regnar eller är dimma. I dessa situationer borde körljusen ändå vara på och då måste du tända dem manuellt.

Automatiska och adaptiva helljus reagerar inte nödvändigtvis tillräckligt snabbt eller alls på den övriga trafiken om vägen är mycket krokig eller backig. I detta fall ska du byta helljusen manuellt. Bilar som är utrustade med dessa system identifierar vanligtvis lätt en situation där bilen inte hinner rengöra kameran tillräckligt snabbt med torkarna och funktionen kopplas automatiskt till manuellt läge.

Funktionslogiken för automatiska ljusfunktioner kan ofta justeras via bilens operativsystem. Bilens sensorer, kameror och radarer ska alltid vara rena för att systemet ska kunna fungera korrekt.

ADAS – den osynliga andreföraren: Automatisk ljusbildsreglering

Ta reda på hur Automatisk ljusbildsreglering fungerar med Harri Moisio. (Observera att när du går till YouTubes sidor har den sina egna policyer för cookies och integritetsskydd.)
Harri Moisio
Uppdaterad