Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Avåkningsvarnare (Lane Departure Warning, LDW) är ett system som övervakar bilens läge i körfältet och varnar om bilen är på väg att lämna körfältet. Avåkningsvarnaren har till uppgift att förhindra oavsiktliga överskridningar av körfältsmarkeringar, det vill säga hindra bilen från att hamna i körfältet för mötande trafik eller köra av vägen.

Körfältsassistent (Lane Keeping Assist, LKA) varnar om bilen lämnar körfältet samt korrigerar själv bilens rörelse, det vill säga styr bilen tillbaka till det egna körfältet.

Assistent för körfältscentrering (Lane Centering Assist, LCA) är för närvarande den högsta nivån av körfältsövervakningsteknik. Systemet håller fordonet proaktivt i mitten av det körfält där fordonet finns. Systemet använder en automatisk styrfunktion för att kontinuerligt justera fordonets position på basis av vägmarkeringsuppgifter som en kamera på bilens front samlar in.

Kombinationen av avåkningsvarnare och körfältsassistent kallas för ELKS – Emergency Lane Keeping System.

Inget av dessa system är planerat för att styra bilen utan en förare.

Så här fungerar avåkningsvarnare

Avåkningsvarnare använder en kamera som upptäcker körfältsmarkeringar framför bilen och observerar fordonets läge på körfältet. När avåkningsvarnaren upptäcker att fordonet är på väg att lämna körfältet varnar den föraren med ett varningsljus, ljudsignal eller till exempel genom vibration i ratten.  

Körfältsassistenten varnar inte när föraren använder blinkern.

Bra att veta

Avåkningsvarnaren och körfältsassistenten ska kunna läsa målade vägmarkeringar. Om vägmarkeringarna är delvis täckta av till exempel snö, is eller löv, kan avåkningsvarnaren och körfältsassistenten inte nödvändigtvis upptäcka om bilen är på väg att lämna körfältet. Kamerans lins kan också bli bländad av direkt solljus, varvid systemet inte kan upptäcka befintliga markeringar. Dessutom kan systemen fungera felaktigt till exempel i områden där vägarbete utförs.

Systemet ingriper inte i överskridning av mittlinjen om föraren använder blinkern till exempel för att väja för en cyklist på vägrenen. Om du glömmer använda blinkern i sådana situationer, kan körfältsassistentens styrrörelse överraska dig. Kraften som bilen använder för en styrrörelse är dock alltid så liten att du kan kringgå systemet genom att styra fordonet själv.

Ögna igenom fordonets bruksanvisning. Den innehåller information om var på bilen systemets sensorer finns, anvisningar för användningen av systemet och för situationer där systemet inte nödvändigtvis fungerar så som det ska eller där det inte fungerar alls.

Var medveten om din omgivning och trafiken på körfälten bredvid när du kör. Bilens sensorer, kameror och radarer ska alltid vara rena för att systemet ska kunna fungera korrekt.

ADAS – den osynliga andreföraren: Körfältsassistent

Ta reda på hur körfältsassistent fungerar med Johanna Kuvaja. (Observera att när du går till YouTubes sidor har den sina egna policyer för cookies och integritetsskydd.)
Joanna Kuvaja
Uppdaterad