För att få modifieringsplanen godkänd ska sökanden påvisa att luftfartyget uppfyller de tillämpliga luftvärdighetskraven även efter modifieringen. Vid mindre modifieringar tillämpas i regel samma luftvärdighetskrav som ursprungligen användes för att typgodkänna luftfartyget.
Information om vilka luftvärdighetskrav som ligger till grund för typgodkännandet (certification basis) finns i databladet för luftfartygets typcertifikat (Type Certificate Data Sheet, TCDS). För större modifieringar kan det krävas att vissa nyare luftvärdighetskrav följs, och sökanden får alltid valfritt tillämpa nyare luftvärdighetskrav. När typgodkännande av ett helt luftfartyg söks tillämpas alltid de nyaste kraven som gäller den dag som ansökan om typgodkännande lämnas in.
Datablad för typcertifikat:
På webbplatsen för Europeiska byrån för luftfartssäkerhet EASA (extern länk) (Extern länk) och på webbplatsen för den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA (extern länk) (Extern länk)
Krav på flygvärdighet:
EASA:s CS (extern länk, på engelska) (Extern länk)
FAA:s FAR (extern länk, på engelska) (Extern länk) (Other Regulations -> Title 14 CFR By Part and Section)
FAA:s CAR (extern länk, på engelska) (Extern länk) (Other Regulations -> Civil Air Regulations (CARs))
Ansökningsblanketter
EASA:s ansökningsblanketter (extern länk, på finska) (Extern länk) för modifierings- eller reparationsplan
Ansökan om godkännande (Extern länk) (på finska) av modifierings- eller reparationsplan för nationella luftfartyg, med undantag av amatörbyggda luftfartyg