Behörigheter som gäller luftfartscertifikat definierar de befogenheter som certifikatinnehavaren, dvs. luftfartygets pilot, har. Det finns olika behörigheter, till exempel instrumentbehörighet och instruktörsbehörigheter.
Med klass- och typbehörigheter kan du utöka certifikatets befogenheter till att omfatta flygning med olika luftfartyg. Förutsättningar för beviljande av klass- och typbehörigheter varierar enligt luftfartygets komplexitet och antalet piloter.
Du kan fråga godkända och deklarerade utbildningsorganisationer om utbildning för olika klass- eller typbehörigheter. Efter utbildningen ska du även genomgå ett flygprov för att klass- eller typbehörigheten kan beviljas dig.
När du har genomgått utbildningen och flygprovet med godkända resultat kan du ansöka om klass- eller typbehörigheten hos Traficom.
Instrumentbehörighet (IR) ger dig befogenhet att flyga även då vädret är sämre än vid traditionell visuell flygning. Du kan få utbildning för instrumentbehörighet på en kurs som arrangeras av en godkänd utbildningsorganisation. Kursen kan vara en fullständig instrumentbehörighetskurs eller en så kallad kompetensbaserad kurs där en del av erfarenheten av instrumentflygning som krävs för behörigheten kan tillgodoräknas på basis av sökandens tidigare erfarenhet av instrumentflygning.
Grundinstrumentbehörighet (BIR) är ett nytt instrumentbetyg vars utbildning är helt kompetensbaserad. Med ett grundläggande instrumentbetyg kan du också flyga när vädret är sämre, precis som ett instrumentflygbetyg (IR). Utöver träningen skiljer den sig från instrumentflygkvalifikationen när det gäller väderminima bland annat.
Den medicinska lämplighet som krävs för att ansöka om instrumentbehörighet eller grundinstrumentbehörighet skiljer sig något från den medicinska lämplighet som krävs av privatflygare.
Utbildning för instrumentbehörighet och grundinstrumentbehörighet anordnas av godkända utbildningsorganisationer vars flotta möjliggör utbildningen i fråga. Båda behörigheterna kräver dessutom att sökanden genomgår myndighetens teoriprov och ett flygprov utöver teoriutbildningen som ges av utbildningsorganisationen.
OBS! Ny BIR-behörighet 8.9.2021
Traficom utser en kontrollant för IR-flygprovet. Utbildningsorganisationen kan ansöka om utseendet genom att föreslå en lämplig kontrollant. Ansökan ska göras med en elektronisk blankett senast 14 dagar innan det planerade datumet för flygprovet. När du har genomgått utbildningen, teoriproven och flygprovet med godkända resultat kan du ansöka om behörigheten hos Traficom.
Muutoksia PBN-merkinnässä 16.12.2024 alkaen
Traficom poistaa PBN-merkinnät lupakirjoistaan 16.12.2024 alkaen. Muutos tehdään sitä mukaan kun lupakirjat tulevat Traficomille uudelleenkirjoitettaviksi jonkun muutoksen vuoksi. Lupakirjan haltijan ei tarvitse hakea lupakirjan uudelleenkirjoittamista pelkän PBN-merkinnän poistamisen vuoksi.
Jatkossa Traficomin myöntämissä lupakirjoissa ei ole näkyvillä PBN-merkintä, sillä se on pakollinen osa mittarilentokelpuutusta (IR). Tarkastuslentäjät eivät myöskään tee PBN-merkintää lupakirjan takasivulle kelpuutuksen voimassaoloa jatkaessa tai uusiessa.
Ett mörkerbevis (NF) ger dig befogenhet att flyga såväl under ljus tid som på mörka vinterkvällar.
Du kan fråga godkända och deklarerade utbildningsorganisationer om utbildning för mörkerbevis. Utbildningen omfattar teori- och flygutbildningen som ges av organisationen.
När du har genomgått utbildningen med godkänt resultat kan du ansöka om beviset hos Traficom.
Behörighet för avancerad flygning ger dig befogenhet att utföra loopingar, flatspinn, hjulningar och andra manövrer som är bekanta från flyguppvisningar. Under utbildningen lär du dig också att identifiera luftfartygens vanligaste felmanövrer.
Med behörighet för bogsering (TOW) kan du utöka befogenheterna i ditt certifikat till att omfatta bogsering av segelflygplan eller bogsering av släp. En separat behörighet beviljas inte för nationella certifikat för motorsegelflygare eller ultralättflygare, men innehavare av dessa certifikat kan skaffa sig befogenhet för bogserflygning som antecknas i flygdagboken.
Med molnflygningsbehörighet och -befogenhet för segelflygplan får du flyga i termik även inne i moln. Molnflygningsbehörigheten gäller innehavare av EASA-certifikat för segelflygare. Innehavare av ett nationellt certifikat för segelflygare kan däremot skaffa sig befogenhet för molnflygning som antecknas i flygdagboken.
Du kan fråga godkända och deklarerade utbildningsorganisationer om utbildning för behörighet för avancerad flygning, behörighet och befogenhet för bogsering samt för molnflygningsbehörighet och -befogenhet för segelflygplan.
När du har med godkänt resultat genomgått utbildningen för den nya behörigheten kan du ansöka om behörigheten hos Traficom.
Begränsad radiotelefonistbehörighet
För att kunna kommunicera på luftfartens radiofrekvenser i Finland krävs att du har nationellt erkänt begränsad radiotelefonistbehörighet. Du kan genomgå utbildningen som krävs för begränsad radiotelefonistbehörighet hos en sådan utbildningsorganisation inom luftfarten som har tillstånd att ge denna utbildning. När du har genomgått utbildningen med godkänt resultat kan du ansöka om behörighetstillägg hos Traficom. Du kan genomgå utbildningen för begränsad radiotelefonistbehörighet på finska (RT/F) och/eller på engelska (RT/E).
Anteckning om språkkunskap
Anteckning om språkkunskap som gäller ditt certifikat definierar vilka språk du får använda i radiokommunikation under flygningen. Språkkunskapsanteckning för engelska krävs senast då du flyger utomlands.
Infödda talare av finska får språkkunskapsanteckningen för finska när de ansöker om certifikat efter att de har genomgått radiotelefoniutbildningen på finska. För att kunna få språkkunskapsanteckningen för engelska ska man avlägga ett språkprov med godkänt resultat. Du kan avlägga språkprovet genom att kontakta en språkkontrollant.
När du har avlagt språkprovet för engelska med godkänt resultat kan du ansöka om språkkunskapsanteckningen hos Traficom.