Målet med EU:s utsläppshandel för flygtrafiken är att minska koldioxidutsläppen på ett kostnadseffektivt sätt. Den ger flygbolagen möjlighet att handla med utsläppsrätter och besluta hur de ska minska sina utsläpp. Transport- och kommunikationsverket Traficom ansvarar för verkställandet av utsläppshandeln för flygtrafiken i Finland.
Utsläppshandeln för flygtrafiken inleddes den 1 januari 2012. Den gäller alla flygningar till eller från flygplatser inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, om de inte av särskilda skäl har uteslutits från utsläppshandelns tillämpningsområde. Åren 2013–2026 gäller utsläppshandeln dock endast flygningar mellan flygplatser inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Under den första utsläppshandelsperioden, som började år 2012, motsvarade det totala antalet utsläppsrätter för flygtrafiken 97 procent av medelutsläppen åren 2004–2006. Det totala antalet utsläppsrätter skars ner inför den andra utsläppshandelsperioden, som började år 2013, så att det motsvarade 95 procent av medelutsläppen åren 2004–2006 för varje utsläppshandelsår. I utsläppshandeln motsvarar en utsläppsrätt ett ton koldioxid. Under den tredje utsläppshandelsperioden, som började år 2021, minskade det totala antalet utsläppsrätter initialt årligen linjärt med en minskningskoefficient på 2,2 procent. Från 2024 stramades minskningskoefficient till 4,3 procent och 2028 dras den åt till 4,4 procent.
Luftfartygsanvändarens skyldigheter
Luftfartygsanvändare ska övervaka sina utsläpp och överlämna en mängd utsläppsrätter som motsvarar utsläppen under föregående kalenderår varje år före utgången av september. Mer information om luftfartygsanvändarens skyldigheter finns på sidan om övervakning, rapportering och verifiering av utsläpp (Extern länk). Dessa skyldigheter gäller även luftfartygsanvändare som omfattas av det internationella utsläppssystemet för flygtrafiken, det vill säga CORSIA (Extern länk).