Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Ett antal luftfartyg som fastställts i bilaga I till förordningen om EASA (EU) nr 2018/1139 och som omfattas av nationell reglering (bland annat sportflygplan, ultralätta flygplan, gamla typgodkända luftfartyg etc.) samt statens luftfartyg har ställts utanför EU:s gemensamma reglering. På denna sida behandlas instruktioner om import av dessa luftfartyg.

Instruktioner om import av luftfartyg som omfattas av EU:s reglering finns här  (Extern länk)(på finska).

För att det ska vara tillåtet att flyga med ett luftfartyg ska luftfartyget vara registrerat och ha ett giltigt luftvärdighetsbevis eller flygtillstånd. För att ett luftvärdighetsbevis ska kunna beviljas måste luftfartyget vara typgodkänt. 

Ett luftfartyg som flyger med något annat än ett tillfälligt flygtillstånd ska ha ett underhållsprogram och vara underhållet enligt programmet för att luftvärdighetsbeviset eller flygtillståndet ska vara i kraft. Ägaren, användaren eller innehavaren av luftfartyget ansvarar för att ett underhållsprogram upprättas och följs, det vill säga ansvarar för den fortsatta luftvärdigheten. Dessutom ska ett giltigt granskningsbevis avseende luftvärdighet (Airworthiness review certificate, ARC) finnas bifogat till luftvärdighetsbeviset eller det permanenta flygtillståndet.

Beträffande nationella luftfartyg som importeras förutsätter utfärdande av luftvärdighetsbevis eller flygtillstånd vanligen en första besiktning som luftfartsmyndigheten utför enligt luftfartsföreskriften AIR M16-1. För kommersiellt tillverkade ultralätta flygplan eller gyroplan behövs även ett finländskt typintyg (se luftfartsföreskriften AIR M5-10 punkt 3.7).

Ytterligare information om registrering av luftfartyg (extern länk) (Extern länk)ansökan om luftvärdighetsbevis (extern länk) (Extern länk) och ansökan om flygtillstånd (extern länk) (Extern länk).

Typintyg för finska ultralätta flygplan och gyroplan (Extern länk)

Andra aspekter

Det är viktigt att anlita en expert för att granska ett begagnat luftfartyg och det tekniska skicket på dess motor samt hur det ligger till med luftfartygets luftvärdighet. Om man tar en organisation som svarar för luftvärdighet eller en sakkunnig flygmekaniker till hjälp vid valet av luftfartyg får man en tillförlitligare bild av eventuella reparationsobjekt och kostnaderna.

När det gäller radioutrustning är det värt att observera de nya kraven på 8,33 kHz kanalseparation.

Uppdaterad