Luftvärdighetsorganisationernas verksamhet är tillståndspliktig. Den behöriga myndigheten säkerställer att kraven på verksamheten uppfylls, varefter organisationen kan bedriva verksamhet enligt sin koncession.
Luftvärdighetsorganisationer är:
- Organisationer som svarar för fortsatt luftvärdighet (Part-CAMO)
- Underhållsorganisationer (Part-145)
- Kombinerade organisationer som svarar för fortsatt luftvärdighet (Part-CAO)
- Konstruktionsorganisationer (DOA)
- Tillverkningsorganisationer (POA)
- Utbildningsorganisationer för underhållspersonal (Part-147)
Den godkända organisationen ska ha ansvarspersoner, handböcker och metoder, personal, lokaler, redskap och andra resurser som lämpar sig för verksamheten.
Du kan kontrollera gällande organisationstillstånd för luftvärdighet som beviljats av luftfartsmyndigheten i Finland här (Extern länk).
Lagstiftningsgrund
Kraven på hantering av fortsatt luftvärdighet och underhåll av luftfartyg presenteras i kommissionens förordning (EU) nr 1321/2014 och dess bilagor I (Part M), II (Part 145), IV (Part 147), Vb (Part-ML), Vc (Part-CAMO) och Vd (Part-CAO).
Kraven på konstruktion och tillverkning av luftfartyg presenteras i kommissionens förordning (EU) nr 748/2012 och dess bilaga I (Part 21).
Tack vare det gemensamma europeiska regelverket erkänns alla medlemsstaters koncessioner som sådana i andra medlemsstater, vilket möjliggör fri rörlighet för varor och tjänster inom unionen. Detta innebär i praktiken att luftfartyg som omfattas av EU:s reglering, delar av luftfartyg och tjänster i anslutning till luftvärdighet kan användas fritt inom unionen utan separat nationell validering.