Modifieringar är ändringar i luftfartygets godkända typkonstruktion, inklusive ändringar i instruktionshandböcker såsom flyghandboken eller underhållsinstruktioner. Instruktioner om modifieringar eller reparationer utgör en viktig del av modifierings- eller reparationsplanen.
Underhållaren eller underhållsorganisationen får utföra underhåll, reparationer och modifieringar endast enligt godkända instruktioner. Instruktionerna godkänns i samband med godkännandet av modifieringen eller reparationen. Den som ansöker om godkännande äger instruktionerna och ansvarar för att modifieringen eller reparationen uppfyller de tillämpliga luftvärdighetskraven när den utförs enligt instruktionerna.
I och med myndighetsgodkännandet eller godkännandet som en godkänd konstruktionsorganisation utfärdat inom ramen för sitt certifikat (DOA, Design Organisation Approval) blir instruktionerna godkända underhållsinstruktioner med hjälp av vilka underhållaren kan utföra modifieringen eller reparationen. Ett undantag från detta är standardmodifieringar och standardreparationer (Extern länk)publicerade av EASA vilka gör det möjligt för underhållaren att utföra mindre konstruktion inom noggrant fastställda gränser utan något särskilt godkännande.
Modifieringar klassificeras som mindre eller större modifieringar och deras godkännandeförfarande är lite avvikande beroende på klassificeringen. I fråga om EASA-luftfartyg kan vem som helst hos EASA ansöka om godkännande för mindre modifieringar eller så kan en godkänd konstruktionsorganisation godkänna den inom ramen för sitt certifikat. När det gäller större modifieringar ska den godkända konstruktionsorganisationen ansöka om godkännande hos EASA. För större modifieringar kan det också utfärdas ett särskilt kompletterande typcertifikat (Supplemental Type Certificate, STC). I fråga om lätta ELA1-luftfartyg kan vem som helst ansöka om godkännande även för större modifieringar.
Den som ansöker om godkännande av en modifiering ska påvisa att luftfartyget uppfyller de tillämpliga luftvärdighetskraven även efter modifieringen. Modifieringsplanen ska innehålla de instruktioner som behövs för utförandet av modifieringen, eventuella instruktioner som bifogas till flyghandboken och instruktioner för fortsatt luftvärdighet, dvs. de ändringar i luftfartygets underhållsinstruktioner som modifieringen medför. Instruktionerna som gäller modifieringen bör inbegripa instruktioner om hur man genomför dessa ändringar i handboken och de bör också tillställas den som ansvarar för luftfartygets fortsatta luftvärdighet.
Modifieringen som utförs på ett luftfartyg som omfattas av EASA:s bestämmelser ska vara godkänd av Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet. Modifieringar som godkänts i Finland eller i någon annan medlemsstat innan EASA grundades anses vara godkända av EASA. När det gäller luftfartyg som omfattas av den nationella regleringen godkänns modifieringarna av luftfartsmyndigheten i enlighet med de nationella föreskrifterna.
Luftfartsmyndigheten har sammanställt en lista över modifieringar som utförts på luftfartyg som registrerats i Finland. Alla modifieringar som godkänts i Finland eller i någon annan medlemsstat före den 28 september 2003 kan anses vara godkända av EASA.
Även modifieringar som utförts på ett godkänt sätt i enlighet med särskilt kompletterande typcertifikat (STC) i en medlemsstat före den 28 september 2003 anses vara godkända av EASA.