TEN-T-nätets mål är ett tryggt och hållbart transportsystem i EU, som främjar sömlös rörlighet för varor och människor. Riktlinjerna för TEN-T specificerar projekt som gäller det gemensamma bästa, krav på transportnätet, prioriteringar i utvecklingen samt verktyg för genomförandet. I riktlinjerna ingår också kartor över transportnätet som fastställts utifrån kriterierna.
TEN-T-nätet består av två nivåer: ett stomnät (core network) som byggs fram till år 2030 och ett övergripande nät (comprehensive network) som byggs fram till år 2050. TEN-T-stomnätet är koncentrerat till de viktigaste förbindelserna och knutpunkterna. Förverkligandet av stomnätet främjas av ett tillvägagångssätt som baserar sig på korridorer. TEN-T-nätet omfattar alla transportformer: transporter på landsvägar, i luften, på insjöar och på hav samt plattformar som gör det möjligt att kombinera transportformer.
Det nationella övergripande väg- och bannätet är ca 8 800 km långt, varav stomnätet omfattar ca 2 460 km.
Till stomnätet hör:
- Saimens vattenområde
- Helsingfors och Åbos stadsknutpunkter
- Helsingfors och Åbos flygplatser
- Fredrikshamn-Kotka, Helsingfors, Åbo och Nådendals hamnar
- Järnvägs- och landsvägsterminalen (RRT) i Kouvola.
Det övergripande nätet i Finland omfattar 18 flygplatser, 12 hamnar samt 1 järnvägs- och landsvägsterminal (RRT). Till TEN-T-nätet hör också horisontella projekt. Havens motorvägar (MoS), telematiska trafiksystem (SESAR, ITS, ERTMS, RIS ja VTMIS) samt ny teknik och innovation.
Till TEN-T-stomnätet har man valt nio multimodala stomnätskorridorer (core network corridor). Av stomnätskorridorerna går Skandinavien–Medelhavet och Nordsjön–Östersjön genom Finland. Huvudförbindelsen till Ryssland på europeisk nivå går genom Vaalimaa (väg) och Vainikkala (järnväg).