Intelligenta transportsystem inom vägtrafiken samordnas på EU-nivå.
ITS-direktivet
Syftet med Europaparlamentets och rådets ITS-direktiv (2010/40/EU) (Extern länk) är att inrätta ett ramverk för ett samordnat och enhetligt införande och användning av intelligenta transportsystem (ITS) inom EU och särskilt över gränserna mellan medlemsstaterna.
I direktivet anges sex prioriterade åtgärder (A–F) för vars införande preciserande specifikationer och standarder upprättas. Efter offentliggörandet av direktivet har EU-kommissionen utfärdat delegerade förordningar om de prioriterade åtgärderna. Förordningarna har trätt i kraft stegvis från och med 2013.
På grund av det stegvisa ikraftträdandet har väghållare och myndighetsaktörer i Finland vidtagit åtgärder med vilka man har säkerställt att de rådande regelverken alltid iakttas. Förordningarna behandlar huvudsakligen det EU-omfattande vägnätet dvs. TEN-T, men i vissa delegerade förordningar även övrigt väg- och gatunät.
Prioriterade åtgärder och delegerade förordningar
För delning av den trafikinformation som omfattas av de delegerade förordningarna finns följande nationella åtkomstpunkter och andra informationstjänster i Finland:
Förklaring om överensstämmelse med kraven
För att säkerställa att de delegerade förordningarna genomförs ska medlemsstaterna (i Finland kommunikationsministeriet) bedöma huruvida vägmyndigheter, producenter av digitala kartor och tjänsteleverantörer uppfyller kraven i förordningarna. I Finland har Transport- och kommunikationsverket Traficom utsetts för denna uppgift. Transport- och kommunikationsverket Traficom kan granska offentliga och privata aktörers tjänster och begära bevis för att kraven i förordningarna är uppfyllda.
Aktörerna kan påvisa att deras verksamhet uppfyller kraven genom att lämna en förklaring till Traficom.
Färdiga mallar framtagna av NAPCORE-projektet (Extern länk) används för att lämna förklaringar.
Förklaringarna skickas till registratorskontoret vid Transport- och kommunikationsverket.