En taxi känns lättast igen bland den övriga trafiken på att den är försedd med en taxilykta. I taxibilar ska även namnet på och kontaktuppgifterna för innehavaren av taxitrafiktillståndet samt förarens namn vara synliga för kunden. Dessutom ska kunden informeras om resans totala pris eller åtminstone grunderna för prissättningen innan taxiresan inleds eller beställningen bekräftas. Med hjälp av priset på en exempelresa i prislistan kan kunden jämföra taxipriserna redan innan han eller hon väljer taxi.
Prissättning av taxitrafik och visning av priser
Kunden ska informeras om resans totala pris eller åtminstone grunderna för prissättningen innan taxiresan inleds eller beställningen bekräftas. Om inget fast pris har överenskommits för taxiresan ska resans pris under hela resan basera sig på den tillryggalagda sträckan och den tid som använts för resan.
Om inget fast pris har överenskommits för resan ska kunden innan taxiresan inleds informeras även om priset på en exempelresa (10 kilometer och 15 minuter).
- När kunden tar en taxi till exempel vid en taxistolpe ska priset på exempelresan finnas högst upp på taxins prislista. Med hjälp av priset på en exempelresa kan kunden jämföra taxipriserna. Kom även ihåg att kunden fortsättningsvis ska erbjudas ett kvitto för varje taxiresa -
Om taxiföretaget använder fast prissättning ska kunden informeras om resans totala pris innan taxiresan inleds eller beställningen bekräftas.
I taxin ska finnas en taxameter eller något annat instrument eller system för insamling av uppgifter
I taxin ska finnas antingen en taxameter eller något annat instrument eller system som för varje taxiresa samlar in identifieringsuppgifter om företagaren, föraren och fordonet, resans tidpunkt, längd och varaktighet samt uppgifter om resans pris och betalningssätt.
Beställa taxi
Taxibilar har inte längre någon jourskyldighet. I synnerhet på landsbygden kan detta innebära att det under perioder med mindre trafik är en god idé att beställa taxin i förväg.
Kom även ihåg att när du beställer taxin fråga vilka tilläggstjänster taxiföretaget erbjuder om du behöver sådana. Sådana tjänster kan vara till exempel transport av stort bagage, bilbarnstol och transport av sällskapsdjur. Information om tilläggstjänster kan även finnas på företagets webbplats eller Facebook-sida.
Om du har rätt att använda taxitjänster som ersätts av FPA eller kommunen ska du följa deras anvisningar i fråga om dessa tjänster. Läs mer på FPA:s webbplats (Extern länk).
Beställa per telefon eller med en app
Om du beställer en taxi per telefon eller med en app ska du få information om resans pris eller grunderna för prissättningen i samband med beställningen. Det finns skillnader mellan taxibilarna i fråga om både tjänster och priser, så kunden måste själv avgöra vad han eller hon vill prioritera i sitt val.
Från en taxistolpe eller annan taxistation
Kunden får fritt välja vilken taxi han eller hon vill ta.
Hur känner du igen en taxi?
Alla taxibilar ska ha en taxilykta. Ett undantag från detta är företags- och representationskörningar som i förväg överenskommits genom avtal. I taxibilar ska även namnet på och kontaktuppgifterna för innehavaren av taxitrafiktillståndet samt förarens namn vara synliga för kunden.
En taxilykta är alltid gulsvart med texten TAKSI eller TAXI. Taxilyktans storlek kan variera, och det kan även finnas annan text på den.
Utöver med personbil kan taxitrafik bedrivas med bland annat paketbil, mopedbil, fyrhjuling eller lastbil, men inte med buss.
Brister i servicen? Otydliga priser eller otydlig prissättning?
Vad ska du göra om det har uppstått problem vid en taxiresa, till exempel otydlighet eller oenighet i fråga om priset, om den beställda taxin inte kom eller du fått dålig service av föraren?
- Kontakta först den aktör som du beställde taxin av, det vill säga förmedlingscentralen eller taxiföretagaren. Om du behöver hjälp med att göra en reklamation kan du använda Reklamationstjänsten (Extern länk). Om FPA eller kommunen betalade din resa ska du kontakta dem.
- Om ditt besvär inte ger önskat resultat ska du kontakta konsumentrådgivningen (Extern länk).
Affärsresenärer och personer som behöver tillgängliga transporter kan utöver det egentliga besväret även valfritt anmäla problem med en taxiresa till Traficom, som behandlar anmälningarna inom ramarna för tillsynen över taxiföretagen.
Resor som ersätts av FPA
Om du har rätt till resor som ersätts av FPA ska du beställa resan av den beställningscentral i landskapet som ingått avtal med FPA. Mer information om beställning av taxiresor och de regionala beställningsnumren får du på www.kela.fi/web/sv/resor (Extern länk).