Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Nedan hittar du instruktioner för de vanligaste Portnet-problemen.

Fall 1 - Portnet kan inte loggas in på grund av ett felmeddelande

Beskrivning: Portnet-inloggning misslyckas på grund av ett felmeddelande. Felmeddelandet innehåller följande text

"Mallfilen hittades inte i ..."

Lösning: Rensa webbläsarens cache.

Om det behövs, prova en annan webbläsare.

Det kan vara ett tillfälligt avbrott i Portnet. Försök att logga in igen om ett ögonblick.

Om problemet kvarstår, kontakta portnettuki@traficom.fi och meke@tulli.fi.

Fall 2 - VAK-anmälan kommer inte fram

Har du kontrollerat om hamndeklarationen relaterad till VAK-deklarationen har sparats korrekt? Hamndeklarationen kräver t.ex. beräknad tid för avgång från hamnen.

Fall 3 - Portnet kan inte hitta UNcode-numret med VAK-aviseringen

Använd närmaste motsvarande UN-kodnummer i VAK-deklarationen.

Till exempel, UN-kod nummer 3550 'Kobolt eller hydroxidpulver' hittades inte.

Använd nummer 3500 'Kemiskt undertryck'.

Fall 4 - Portnet känner inte igen portens Locode-värde

För denna och andra anmälningsrelaterade instruktioner, kontakta Tullens sjötrafikcentral meke@tulli.fi.

Fall 5 - Jag behöver användarnamn

Om du är representant för ett rederi som skickar meddelanden, kontakta Finlands sjöfartscentral på meke@tulli.fi. Om du är en officiell användare, kontakta portnettuki@traficom.fi.

Uppdaterad