Nedan hittar du instruktioner för de vanligaste Portnet-problemen.
Fall 1 - Portnet kan inte loggas in på grund av ett felmeddelande
Beskrivning: Portnet-inloggning misslyckas på grund av ett felmeddelande. Felmeddelandet innehåller följande text
"Mallfilen hittades inte i ..."
Lösning: Rensa webbläsarens cache.
Om det behövs, prova en annan webbläsare.
Det kan vara ett tillfälligt avbrott i Portnet. Försök att logga in igen om ett ögonblick.
Om problemet kvarstår, kontakta portnettuki@traficom.fi och meke@tulli.fi.
Fall 2 - VAK-anmälan kommer inte fram
Har du kontrollerat om hamndeklarationen relaterad till VAK-deklarationen har sparats korrekt? Hamndeklarationen kräver t.ex. beräknad tid för avgång från hamnen.
Fall 3 - Portnet kan inte hitta UNcode-numret med VAK-aviseringen
Använd närmaste motsvarande UN-kodnummer i VAK-deklarationen.
Till exempel, UN-kod nummer 3550 'Kobolt eller hydroxidpulver' hittades inte.
Använd nummer 3500 'Kemiskt undertryck'.
Fall 4 - Portnet känner inte igen portens Locode-värde
För denna och andra anmälningsrelaterade instruktioner, kontakta Tullens sjötrafikcentral meke@tulli.fi.
Fall 5 - Jag behöver användarnamn
Om du är representant för ett rederi som skickar meddelanden, kontakta Finlands sjöfartscentral på meke@tulli.fi. Om du är en officiell användare, kontakta portnettuki@traficom.fi.