Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Syftet med ändringarna i bestämmelserna om taxiverksamhet är att åtgärda de olägenheter som påträffats, särskilt med beaktande av säkerheten i taxiverksamheten, bekämpningen av grå ekonomi, insynen i prissättningen och tillgången till taxi.

Bakgrund

Lagstiftningsprojektet har samband med utvecklingen av transportnätet (Extern länk), ett av de strategiska målen för regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering.

Enligt regeringsprogrammet ska nödvändiga korrigeringar göras i fråga om taxitrafiken, särskilt med beaktande av säkerheten i verksamheten och bekämpningen av grå ekonomi, och lösningar tas fram i den förändrade miljön, till exempel för insynen i prissättningen och tillgången till taxi.

Mål

Säkerhet och kvalitet

Syftet med den förarutbildning som gäller grupper med särskilda behov är att förbättra taxiförarnas yrkeskompetens både inom transporter som sker på marknadsvillkor och inom offentligt stödda skjutsar. Dessutom är syftet att förbättra känslan av trygghet och kvalitetsupplevelsen i fråga om taxitjänsterna för grupper med särskilda behov.

Målet med att precisera kraven på provet för taxiförare är att säkerställa att det med hjälp av provet bättre än tidigare ska gå att bedöma nya förares grundkunskaper och förmåga att arbeta med olika kundgrupper.

Syftet med bestämmelserna om påföljder vid fusk som konstateras under provet för taxiförare är att minska försöken att fuska, öka tillförlitligheten för den kompetensbedömning som utförs under provet samt uppmuntra till införskaffning av omfattande kunskaper inför provet.

Tillgången till taxitjänster

När det gäller tillgången till taxitjänster är målet att myndigheterna i och med reformen ska få en exaktare lägesbild av tillgången till taxitjänster på olika håll i Finland och under olika tider på dygnet.

Bekämpning av grå ekonomi

Syftet med att definiera de uppgifter som ska samlas in om taxiresorna för skattekontroll är att förbättra skattekontrollen genom att säkerställa att det finns en skyldighet att samla in samma uppgifter om alla taxiresor i elektronisk form oberoende av instrumentet för insamling av uppgifterna, resans natur eller betalningssätt.

Syftet är att underlätta och effektivisera vägkontrollerna bland dem som bedriver taxitrafik genom att precisera den information som ska vara synlig i taxin och genom att kräva att en handling som innehåller information om tillståndshavaren som bedriver trafik ska medföras i fordonet.

Genom förslaget att FO-nummer ska vara en förutsättning för taxitrafiktillstånd eftersträvas att alla tillståndshavare ska omfattas av tillståndstillsyn och skattekontroll, att förbättra förutsättningarna för tillståndstillsyn och skattekontroll inom taxitrafiken samt att underlätta samarbetet och informationsutbytet mellan de myndigheter som utför tillståndstillsyn och skattekontroll.

Målet med förslaget om skyldigheten att använda taxilykta är att göra det lättare att identifiera taxibilarna både med tanke på övervakningen av taxitrafiken och för de kunder som använder taxitjänsterna.

Målet med företagarutbildningen och företagarprovet för taxitrafik är att förbättra kunskaperna i ekonomiförvaltning och affärsverksamhet för de företagare som är nya i branschen och att säkerställa att nya företagare har tillräckliga grundkunskaper för att sköta de obligatoriska skyldigheter som hör till företagsverksamheten, såsom skatter och pensionsavgifter.

Prissättning av taxitjänsterna

När det gäller prissättningen av taxitjänster är det primära syftet med propositionen att öka konsumenternas möjligheter att uppskatta priset på taxiresan på förhand. Målet är att transparenta och jämförbara priser ska minska möjligheten att ta ut oskäligt höga priser. Dessutom är målet att konsumenterna bättre än för närvarande ska kunna jämföra priserna mellan olika taxibolag, när passagerare tas upp från gatan eller en taxistation. På detta sätt eftersträvas ökad priskonkurrens mellan företagen.

Uppdaterad