Autoilijan palveluissa seurataan ja analysoidaan peruspalvelutasoa, sähköisen asioinnin kehittymistä ja paperipostituksen määrän vähentämistä. Autoilijan palvelut hyödyntää työssään data-analyysin työkalujaresurssien kohdentamiseksi, palveluprosessien sujuvoittamiseksi ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi.
Peruspalvelutason seuranta
Autoilijan palveluissa seurataan säännöllisesti peruspalvelutason onnistumisastetta osaamisalue-, yksikkö- ja jopa tehtävätasolla. Tieto kerätään useasta eri järjestelmästä ja kootaan Power BI -raporttiin. Tietoa hyödynnetään esimerkiksi palvelutuotannon resurssien kohdistamisessa.
Sähköinen asiointiaste
Autoilijan palveluissa seurataan säännöllisesti sähköisen asiointiasteen kehittymistä. Vertaamme sähköisten palveluiden käyttömääriä muiden asiointikanavien käyttömääriin. Tietoa hyödynnetään esimerkiksi Oma asioinnin palvelusuunnittelussa (viestintä, palvelulähtöjen sijainti, palvelujen toimivuus asiakasnäkökulmasta).
Paperipostitusten määrän vähentäminen
Autoilijan palveluissa seurataan säännöllisesti paperipostitusten määrää ja niistä aiheutuvien merkittävien kulujen kehitystä. Paperipostitusten määrää verrataan sähköisesti lähetettyjen postien määrään. Tiedon pohjalta on lisätty sähköisiä vaihtoehtoja ajoneuvoverolippujen vastaanottamiseen paperipostien sijaan, esimerkkinä e-lasku ja suomi.fi.