Traficom hyödyntää laajasti erilaisia tietolähteitä ja aineistoja sekä teettää selvityksiä ja tutkimuksia. Tietoa hyödynnetään esimerkiksi vaikutusarvioiden ja muiden selvitysten laatimisessa kotimaisessa ja kansainvälisessä vaikuttamisessa. Tuemme näin viraston sekä liikenne- ja viestintäministeriön tietotarpeita.
Traficom hyödyntää laajasti erilaisia tietolähteitä ja aineistoja sekä teettää selvityksiä ja tutkimuksia. Tietoa hyödynnetään esimerkiksi vaikutusarvioiden ja muiden selvitysten laatimisessa kotimaisessa ja kansainvälisessä vaikuttamisessa. Tuemme näin viraston sekä liikenne- ja viestintäministeriön tietotarpeita.
Vaikutamme liikenteen ilmasto- ja ympäristöasioihin
Traficom hyödyntää laajasti erilaisia tietolähteitä ja aineistoja, kuten omia ja muiden tuottamia tilastoja, tutkimustietoa, toimialatietoa sekä omaa ja sidosryhmien asiantuntijatietoa. Lisäksi uutta tietoa saadaan teettämällä selvityksiä ja tutkimuksia.
Tietoa hyödynnetään esimerkiksi vaikutusarvioiden ja muiden selvitysten laatimisessa sekä kotimaisessa ja kansainvälisessä vaikuttamistyössä. Tuemme näin viraston sekä liikenne- ja viestintäministeriön tietotarpeita.
Vastuullisuusraportointi
Vuoden 2023 vastuullisuusraportti on Traficomin historian kolmas vastuullisuusraportointikierros. Vastuullisella työllämme varmistamme liikenteen ja viestinnän toimivuuden, turvallisuuden ja kestävän kehityksen. Vastuullisuustyömme kehittämiseksi olemme sitoutuneet suunnittelemaan myös vastuullisuusohjelman, jossa konkretisoidaan Traficomin vastuullisuustavoitteita ja -toimenpiteitä sekä mittareita seurantaan.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin nykytila kartoituksessa
Osana 55-valmiuspakettia Euroopan komissio antoi asetusehdotuksen vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta. Jakeluinfra-asetuksessa esitetään vähimmäisvaatimukset tieliikenneajoneuvojen, meri- ja sisävesialusten sekä ilma-alusten vaihtoehtoisten käyttövoimien lataus- ja tankkausinfrastruktuurille. Useat vähimmäistavoitteet, jotka jäsenvaltion on saavutettava, otetaan vaiheittain käyttöön vuoteen 2035 mennessä.
Kansallisen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelman laatimisen tueksi Traficom aloitti vuonna 2023 jakeluinfrastruktuurin nykytilan kartoittamisen. Kartoitus valmistui alkuvuodesta 2024.
Ilmailun vaihtoehtoiset käyttövoimat
Ilmailun vaihtoehtoisia käyttövoimia ovat biopohjaiset kestävät polttoaineet, sähkö ja vety sekä vedystä jalostetut synteettiset polttoaineet. Teetimme vuosina 2022-2023 vaihtoehtoisia käyttövoimia koskevan kolmen selvityksen sarjan, jossa kartoitettiin eri vaihtoehtojen mahdollisuuksia ja reunaehtoja Suomessa. Selvitysten tulokset hyödyttävät sekä hallinnonalan työtä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi että sidosryhmiämme.
Traficom tuotti myös vaikutusarvioita 55-valmiuspaketin lentoliikennettä koskevista aloitteista.
Henkilöautojen sekä kuorma- ja pakettiautojen päästö- ja kustannuslaskurit
Kesällä 2023 julkaistiin päivitetty versio henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskurista, Autokalkulaattorista, ja samalla laskuri laajennettiin kuorma- ja pakettiautoihin. Näillä päästö- ja kustannuslaskureilla kuka tahansa voi vertailla eri käyttövoimilla toimivien uusien henkilö-, paketti- ja kuorma-autojen elinkaarisia kasvihuonekaasupäästöjä ja kustannuksia. Laskureita ylläpidetään aktiivisesti ja ne tukevat myös vaikutusarviointien tekemistä ja informaatio-ohjausta. Traficom julkaisi myös tieliikenteen ajoneuvokanta- ja päästöennusteen, jossa tarkasteltiin tieliikenteen ajoneuvokantaennusteita erityisesti henkilöautojen ja raskaan liikenteen osalta, ja päivitettiin tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen perusennustetta sekä politiikkaskenaarioita.
Seurantatutkimukset täyssähköautojen hankintatuesta ja romutuspalkkiokampanjasta sekä muuntotuista
Traficom toteutti vuonna 2023 romutuspalkkiokampanjan ja täyssähköautojen hankintatuen vaikuttavuutta koskevat seurantatutkimukset. Molemmat olivat yksityishenkilöille suunnattuja valtionavustuksia, joiden tavoitteena oli vähentää liikenteestä aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä sekä uudistaa Suomen autokantaa.
Romutuspalkkiokampanjassa saattoi saada valtiolta avustusta uuden auton, sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikenteen palveluiden hankintaan romuttamalla vanhan suuripäästöisen auton. Kampanjan kiistaton tähti oli sähköavusteinen polkupyörä, sillä yli 70 prosenttia romutuspalkkioista hyödynnettiin sen ostoon. Kampanjan myötä sähköavusteinen pyörä ympäristöystävällisenä ja terveyttä edistävänä liikkumismuotona sai paljon positiivista huomiota, ja hankitut pyörät vaikuttivat päätyneen aktiiviseen käyttöön. Tutkimus osoitti, että sähköavusteinen polkupyörä on varteenotettava kulkuväline, jolla voidaan korvata automatkoja.
Täyssähköautojen hankintatukea saattoi saada uuden täyssähköauton hankintaan. Hankintatuki oli hyvin suosittu, ja seurantatutkimuksen perusteella voidaan todeta tuen ajoittuneen oikeaan aikaan liikenteen energiamurrosta ajatellen. Täyssähköauton ostoon avustuksen saajia oli motivoinut halu vähentää sekä ajokustannuksia pitkällä aikavälillä, että oman liikkumisen ympäristövaikutuksia. Täyssähköauton hankkineet olivat tutkimuksen mukaan erittäin tyytyväisiä uuteen autoonsa ja kokivat sen käytön sekä kotona lataamisen miellyttäväksi ja vaivattomaksi. Sähköautoilijat kritisoivat julkisten latauspisteiden käytön hankaluutta, koska ne edellyttävät useiden, erillisten puhelinsovellusten lataamista.
Vuonna 2023 aloitettiin myös uuden seurantatutkimuksen valmistelu muuntotukien vaikutuksista. Traficomista oli haettavissa valtion talousarvion mukaista tukea ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla, käytännössä ja etanolilla tai kaasulla toimivaksi muuntamista varten ajalla 1.1.2018–31.12.2021. Tutkimus valmistui keväällä 2024.