Liikennejärjestelmäpalvelut hyödyntää vaikutusten arviointia ja tutkimustietoa kestävän ja turvallisen liikennejärjestelmän suunnittelussa. Vuoden 2023 aikana julkaistut hankearvioinnin ohjeet ja oppaat yhdenmukaistavat arviointikäytäntöjä. Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus ja alueellisen junaliikenteen selvitykset toimivat päätöksenteon tukena. Liikennejärjestelmäanalyysi edistää myös kansainvälistä saavutettavuutta ja fossiilittoman liikenteen tavoitteita.
Liikennejärjestelmäanalyysissä kuvataan nykytilaa ja arvioidaan tulevaisuudennäkymiä
Liikennejärjestelmäanalyysissa kuvataan liikennejärjestelmän nykytilaa, kehittämistarpeita ja tulevaisuudennäkymiä sekä seurataan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista. Analyysi tukee liikennejärjestelmän ennakoivaa tietopohjaista kehittämistä tarjoamalla mahdollisimman ajantasaisen tilannekuvan liikennejärjestelmästä. Näin voimme tehdä järkeviä päätöksiä toimivan, turvallisen ja kestävän liikkumisen ja kuljettamisen kehittämiseksi.
Vuonna 2023 liikennejärjestelmäanalyysin uusina osioina julkaistiin toimintaympäristön ja suurimpien kaupunkiseutujen (MAL-seudut) tilannekuvat sekä analyysi kaukoliikenteen palvelutasotavoitteista osana liikennepalveluiden tilannekuvaa. Kansainvälisen saavutettavuuden tilannekuvasta valmistui raportti, jonka keskeiset tulokset julkaistiin liikennejärjestelmäanalyysissä. Lisäksi valmistui suurimpien kaupunkiseutujen välisten liikkumistarpeiden analyysi. Jatkoimme yhteistyötä Väyläviraston kanssa erityisesti perusväylänpidon tietopohjan ja analyysien kehittämisessä. Julkaisimme perusväylänpidon kokonaisuuden osana liikenneverkon strategista tilannekuvaa.
Vaikutusten arviointi
Vaikutusten arvioinnin jatkuva kehittäminen on tärkeä osa viraston toimintaa. Vuonna 2023 julkaisimme kaupunkiraidehankkeiden hankearvioinnin ohjeen, mikä yhtenäistää arviointikäytäntöjä. Lisäksi julkaisimme oppaan maakuntien, kaupunkiseutujen ja ylimaakunnallisten alueellisten liikennejärjestelmäsuunnitelmien vaikutusten arvioinnin tueksi.
Arvioimme säännöllisesti valtionavustusten vaikuttavuutta. Vuonna 2023 valmistui selvitys, jossa tarkasteltiin liikenneturvallisuuden ja liikkumisen ohjauksen valtionavustusten vaikuttavuutta sekä valtionavustusprosessien toimivuutta ja kehittämistarpeita. Hankeavustuksilla vaikutetaan monin tavoin kestävän ja turvallisen liikkumisen edistämiseen kunnissa ja kaupungeissa. Liikkujien toimintaan vaikuttamisen lisäksi hankkeiden todettiin lisäävän osaamista, yhteistyötä ja vuorovaikutusta kunnissa sekä päättäjien sitoutumista edistettävään toimintaan. Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmien avustusten osalta todettiin valtionavustuksen olevan tehokas keino tukea pitkäjänteistä kävelyn ja pyöräliikenteen edistämistyötä kunnissa.
Suomalaisten liikkumistottumukset
Traficom julkaisi alkuvuonna 2023 valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen, jossa selvitettiin liikkumistottumuksia ja siihen vaikuttavia tekijöitä vuonna 2021. Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus on vuodesta 1974 kuuden vuoden välein toteutettu matkapäiväkirjatutkimus, jonka tuloksia käytetään liikennettä koskevassa päätöksenteossa sekä liikenteen ja maankäytön suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksella kerätään perusaineistoa erilaisten liikenteeseen ja maankäyttöön liittyvien tutkimusten ja liikenteen mallinnuksen pohjaksi.
Alueellisen junaliikenteen kehittäminen
Alueellisen junaliikenteen kehittämistarpeiden ja -mahdollisuuksien selvittäminen on osa valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Traficomin vuonna 2023 julkaisemassa selvityksessä tarkasteltiin alueellisen junaliikenteen liikennöintikustannuksia, matkustajapotentiaalia ja liikennöinnin kustannustehokkuutta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa alueellisen junaliikenteen potentiaalista eri alueilla yhdenmukaisella tavalla. Myöhemmin samana vuonna selvitystä täydennettiin jatkoselvityksellä, jossa tarkennettiin matkustajapotentiaalin kuvaamiseen käytettyä mallia uusien tietolähteiden avulla ja lisättiin aiempiin tarkasteltuihin kolmeentoista yhteysväliin myös Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenne.
Yhdistettyjen kuljetusten uudelleen käynnistäminen
Valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja fossiilittoman liikenteen tiekartassa on tunnistettu tarve selvittää mahdollisuudet, tarpeet ja edellytykset yhdistettyjen kuljetusten uudelleen käynnistämiselle Suomessa. Traficomin viime vuonna julkaisemassa selvityksessä määritettiin konkreettisia toimenpiteitä yhdistettyjen kuljetusten käynnistämisen mahdollistamiseksi Suomessa. Osana valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa Traficom selvitti myös linja-autoliikenteen esteettömyyttä.
Kansainvälinen saavutettavuus
Yksi Traficomin liikennejärjestelmäanalyysin tavoitteista on Suomen kansainvälisen saavutettavuuden määritteleminen, mittaaminen ja kehityksen seuraaminen. Kansainvälisen saavutettavuuden määrittelystä ja mittaamisesta on Suomessa vain vähän aikaisempaa tutkimusmateriaalia. Tästä syystä Traficom julkaisi 2023 selvityksen, jossa määritellään tarkastelukehikko kansainväliselle saavutettavuudelle.
Liikenneturvallisuus
Liikenneturvallisuuden edistämiseksi Traficomin vuonna 2023 julkaisemassa tutkimuksessa vertailtiin tieliikenteen turvallisuuden ja siihen liittyvien tekijöiden kehitystä Suomen ja Norjan välillä 2000-luvulla ja erityisesti 2010-luvulla. Vertailun avulla pyritään tunnistamaan, mitä Suomessa voitaisiin oppia Norjasta tieliikenteen turvallisuuden kehittämisessä.