Käytettynä Suomeen maahantuotujen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö (CO2-päästö) on laskenut ennätyksellisen alas vuoden 2024 aikana. Niiden keskimääräinen CO2-päästö, reilut 34 g/km, on ollut noin puolet alhaisempi kuin ensirekisteröityjen henkilöautojen (n. 70 g/km) WLTP-mittaustavalla mitattuna.
Vielä vuonna 2023 käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli reilut 42 g/km. Laskun taustalla on ladattavien hybridiautojen ja täyssähköautojen suuri osuus käytettynä maahantuoduista autoista.
*Vuoden 2024 luku sisältää tammi-lokakuun tiedot
Vuoden 2024 lokakuun loppuun mennessä on maahantuotu reilut 36 000 käytettyä henki-löautoa. Näistä täyssähköautojen osuus on 31 prosenttia ja ladattavien hybridiautojen 45 prosenttia. Vuonna 2023 täyssähköautojen osuus oli 26 prosenttia ja lataushybridien 38 prosenttia.
"Käytettynä maahantuotujen autojen vaikutus on merkittävä koko autokantamme uudis-tumiselle. Suomeen tuodaan vuosittain lähes 40 000 käytettyä henkilöautoa, sanoo joh-tava asiantuntija Outi Ampuja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
Ensirekisteröityjen henkilöautojen määrä on ollut viime vuosina laskussa. Esimerkiksi vuonna 2018 ensirekisteröitiin noin 120 500 henkilöautoa. Vuonna 2023 vastaava luku oli noin 87 500.
Kuluvan vuoden tilastojen perusteella ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö (n. 70 g/km) on kasvanut vuoteen 2023 (n. 64 g/km) verrattuna. Nousun taustalla on bensiiniautojen osuuden kasvu ensirekisteröidyissä henkilöautoissa.
Vastaavasti täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista on laskenut samalla ajanjaksolla. Luvut perustuvat tammi-lokakuun tietoihin, ja tilanne voi vielä muuttua loppuvuoden aikana.
"Kokonaisuutena vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien osuus Suomen liikenteessä kulkevista henkilöautoista on kasvanut. Viime vuoden lopussa osuus oli 8,5 prosenttia, ja syyskuussa 2024 osuus oli noussut 10,3 prosenttiin. Tämä kehitys laskee myös liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä", Ampuja sanoo.
Ajoneuvojen vaihtoehtoisiksi käyttövoimiksi lasketaan sähkö (täyssähkö ja ladattavat hybridit), maa- ja biokaasu, korkeaseosetanoli (flexfuel) ja vety.
Suomen EU-velvoitteena on puolittaa taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon verrattuna. Liikenteen (ilman lentoliikennettä) osuus Suomen kokonaispäästöistä oli noin 23 prosenttia vuonna 2023.
Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet vuoteen 2023 mennessä noin 3,3 miljoonaa tonnia vuoden 2005 tasosta. Yksi keskeinen toimi liikenteen päästöjen vähentämiseksi on liikennevälineiden irtautuminen fossiililista käyttövoimista.
Lisätietoja: Outi Ampuja, johtava asiantuntija, outi.ampuja@traficom.fi, p. 029 534 5241, ja Mika Idman, erityisasiantuntija, mika.idman@traficom.fi, p. 029 545222
Artikkeliin lisätty kuvaajat.