Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Kunnat ja muut toimijat voivat nyt hakea kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden hankeavustuksia. Liikkumisen ohjauksen avustusten tavoitteena on edistää kestäviä matkaketjuja ja liikkumisen ohjausta osana liikenneympäristön muutoksia sekä tukea kuntien kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmien laadintaa. Tieliikenteen turvallisuuden hankehaussa toivotaan hakemuksia mikroliikkumisen kysymyksistä ja uutta tietoa katuympäristön uudenlaisten ratkaisujen turvallisuusvaikutuksista.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on avannut vuosittaiset liikkumisen ohjauksen ja liikenneturvallisuuden valtionavustushaut. Hankeavustuksia voivat hakea kunnat, kuntayhtymät ja voittoa tavoittelemattomat yhteisöt. Hankeavustusta voidaan myöntää enintään 75 % hankkeen kustannuksista. Hakemukset tulee toimittaa Valtiokonttorin haeavustuksia.fi-palvelussa viimeistään 5.12.2025 klo 16.00.

Liikkumisen ohjaus kannustaa kestävään liikkumiseen

Liikkumisen ohjauksen valtionavustuksina myönnetään yhteensä noin 700 000 euroa, josta noin 100 000 euroa on varattu hankkeisiin, joissa keskitytään erityisesti kävelyn ja/tai pyöräliikenteen edistämistoimiin. Lisäksi noin 250 000 euroa myönnetään kuntien kävelyn ja/tai pyöräliikenteen edistämisohjelmien laatimiseen tai päivittämiseen.

"Liikkumisen ohjauksen hankkeissa on vuosien varrella edistetty ja kehitetty kestävää ja aktiivista liikkumista monipuolisesti eri puolilla Suomea. Hyviä hankkeita ja tuloksia on runsaasti. Näistä kannattaa poimia ideoita ja käytäntöjä, kun ensi vuoden hankkeita lähtee suunnittelemaan", toteaa erityisasiantuntija Michaela Sannholm

Liikkumisen ohjauksen valtionavustushakemuksia toivotaan vuodelle 2026 erityisesti seuraavista teemoista:

  1. Kestävät matkaketjut

    Kestäviä kulkumuotoja yhdistelevät matkaketjut pitäisi tehdä mahdollisimman helpoiksi ja sujuviksi. Erityisesti pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen yhdistelemisen helpottaminen, sujuvoittaminen ja houkuttelevuuden parantaminen erilaisin keinoin ovat tämän teeman tavoitteena. Hankkeet voidaan kohdentaa tietylle ryhmälle, kuten liikkumis- ja toimimisesteisille henkilöille tai ne voivat olla kaikille suunnattuja. 
     
  2. Liikkumisen ohjaus osana liikenneympäristön muutoksia

    Hyödyntämällä liikkumisen ohjauksen toimia osana liikenneympäristön muutoksia varmistetaan, ettei infrauudistus tai joku muu liikkumiseen kohdistuva uudistus jää vain fyysiseksi muutokseksi. Tämän teeman hankkeissa kehitetään periaatteita ja toimintatapoja, joilla edistetään kestävää liikkumista erilaisissa liikenneympäristön muutoksissa, muutoksen eri vaiheissa.  
  3. Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmat 

    Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmiin tarkoitettu avustus on suunnattu kunnille ja kuntayhtymille. Avustusta voi saada joko yksittäisen kunnan tai useamman kunnan yhteisen edistämisohjelman laatimiseen.

    Edistämisohjelmissa tarkastellaan kävelyn ja/tai pyöräliikenteen edistämistä kokonaisvaltaisesti ja muodostetaan käsitys paikallisesti tavoiteltavasta edistämiskokonaisuudesta. Edistämisohjelman pohjalta kunnassa voidaan tehdä päätöksiä ja toimenpiteitä kävelyn ja/tai pyöräliikenteen edistämiseksi.

Liikkumisen ohjauksen hankehaku 2026 (hakuilmoitus (Ulkoinen linkki))

Tutustu ja poimi ideoita aiemmista liikkumisen ohjauksen hankkeista .  

Liikenneturvallisuushankkeissa toivotaan tutkimusotetta

Liikenneturvallisuuden hankehakuun on määritelty seuraavat teemat:

  1. Mikroliikkumisen turvallisuus
  2. Uusien infra- ja liikenteenohjausratkaisujen turvallisuus ja vaikutukset

Sähköpotkulaudat ja muut uudet kevyet sähköiset liikkumisvälineet ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia, mutta myös ongelmia kaupunkien liikenteeseen. Mikroliikkumisen uusi lainsäädäntö tuli voimaan kesällä 2025. Siinä yhteydessä säädettiin mm. promille- ja ikärajoista. Avustettavissa hankkeissa voidaan tutkia mikroliikkumisen turvallisuutta tai kehittää esimerkiksi sähköpotkulautojen kuljettajille ja nuorten vanhemmille suunnattua viestintää ja vaikuttamista.

Kaupungit kehittyvät ja katuympäristössä kokeillaan ja otetaan käyttöön uusia liikenteen ohjauksen tai katutilan jakamisen ratkaisuja - muun muassa pyöräliikenteen tai kaupunkiraideliikenteen sujuvoittamiseksi. Hankeavustuksilla halutaan tukea kokemus- ja vaikutustiedon kokoamista muiden kuntien ja kaupunkien suunnittelun tueksi.

"Liikenneturvallisuuden hankeavustus on siitä erityinen avustustyyppi, että siinä on mahdollista rahoittaa myös turvallisuustutkimuksia. Siksi toivomme tällä kierroksella kunnilta ja muilta toimijoilta ehdotuksia erityisesti tutkimushankkeista, joissa esimerkiksi tuotetaan tietoa erilaisten uusien ratkaisujen turvallisuusvaikutuksista", toteaa johtava asiantuntija Annu Korhonen

Liikenneturvallisuuden hankeavustuksiin on varattu noin 200 000 - 250 000 euroa.

Liikenneturvallisuuden hankehaku 2026 (hakuilmoitus (Ulkoinen linkki))

Tutustu ja poimi ideoita aiemmista liikkumisen ohjauksen hankkeista .  

Infotilaisuus hankehauista 10.10.2025

Traficom järjestää infotilaisuuden avautuneiden hankehakujen teemoista ja menettelyistä 10.10.2025 klo 10-11. Tilaisuus järjestetään Teamsillä. 

Katso lisätietoja tilaisuudesta .

Lisätietoja

Liikkumisen ohjauksen valtionavustukset:
erityisasiantuntija Michaela Sannholm, p. 029 534 6715, liikkumisenohjaus@traficom.fi

Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmat:
erityisasiantuntija Virpi Ansio, p. 029 534 6826, liikkumisenohjaus@traficom.fi

Liikenneturvallisuuden hankeavustukset:
johtava asiantuntija Annu Korhonen, p. 029 534 5229, litu.valtionavustus@traficom.fi