Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Digitalisaation vaikutukset näkyvät edelleen postipalveluiden kehityksessä. Aiempien vuosien tapaan kirjeiden ja lehtien jakelu jatkaa laskua, sen sijaan pakettijakelu kääntyi lievään kasvuun. Tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuosittaiseen postimarkkinaselvitykseen.

Vuonna 2024 kirjepostin määrä väheni yli 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös painettujen lehtien jakelu laski merkittävästi. Sanomalehtien varhaisjakelumäärä ja aikakauslehtien jakelumäärä laskivat kumpikin noin 15 prosenttia. Jakelumääriin vaikuttavat muun muassa toimialan rakenteelliset haasteet ja lehtien ilmestymispäivien karsiminen.

Osoitteettoman jakelun, kuten mainosten ja ilmaislehtien, määrä väheni noin 10 prosenttia, kun markkinointi siirtyy yhä enemmän digitaalisiin kanaviin.

Pakettijakelu on poikennut kehityssuunnaltaan muista lähetyslajeista jo yli 10 vuoden ajan. Traficomin arvion mukaan pakettien määrä kasvoi vuonna 2024 hieman ja palautui vuoden 2022 tasolle.

Traficomin postimarkkinaselvitys perustuu jakeluyhtiöiltä kerättyihin tietoihin eri postilähetyslajien volyymien kehityksestä.

Lisätietoja

Erityisasiantuntija Sami Vilvala, p. 0295 390 624, sami.vilvala@traficom.fi