Saavutettavuuden valvontaviranomainen tarkasti lähes 900 digitaalista palvelua eri toimijoilta vuosina 2020–2024. Valvonnassa havaittiin puutteita, jotka vaikeuttavat palvelujen käyttöä erityisesti apuvälineitä tarvitsevilla käyttäjillä. Verkkosivujen ja mobiilisovellusten saavutettavuusvalvonta keskitettiin 1.1.2025 Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Saavutettavuusvalvontaa teki vuosina 2020–2024 Etelä-Suomen aluehallintovirasto, ja näinä vuosina tarkastettiin yhteensä 897 verkkosivustoa ja mobiilisovellusta 615 eri toimijalta. Verkkosivujen ja mobiilisovellusten saavutettavuusvalvonta siirtyi vuoden 2025 alusta Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Valvonnassa palveluntarjoajille annettiin ensisijaisesti ohjausta saavutettavuusvaatimusten täyttämiseksi. Vakavien puutteiden osalta määräyksiä annettiin kahdeksan.
Puutteet voivat estää palvelun käytön kokonaan tai osittain
Tarkastukset kohdistuivat julkisen sektorin digitaalisiin palveluihin, kuten ministeriöiden, kuntien, hyvinvointialueiden ja valtion virastojen verkkosivustoihin ja mobiilisovelluksiin.
Havaituissa puutteissa korostuivat:
- puutteet verkkosivustojen ja sovellusten visuaalisessa suunnittelussa, kuten kontrasteissa ja värien käytössä,
- teknisen toteutuksen haasteet, kuten puutteellinen näppäimistökäyttö,
- sisällön ohjelmallinen merkitseminen, mikä vaikuttaa ruudunlukijoiden toimintaan,
- mobiilisovelluksissa käyttöjärjestelmän saavutettavuusominaisuuksien heikko tuki.
"Havaitut saavutettavuuspuutteet tekevät palvelujen käytöstä vaikeaa erityisesti henkilöille, jotka käyttävät palveluja ruudunlukijan, näppäimistön tai motorisen apuvälineen avulla. Saavutettavuuspuutteiden korjaaminen on tärkeää, jotta digitaaliset palvelut ovat mahdollisimman monen käytettävissä", yksikönpäällikkö Sanna Sinisalo kertoo.
Vuosina 2022–2024 saavutettavuusvalvonnassa käsiteltiin yhteensä 87 verkkosivustoja tai mobiilisovelluksia koskevaa kantelua. Kanteluissa nousivat esiin erityisesti saavutettavuusselosteiden puutteet, palautekanavien toimivuus ja palveluiden sisältöongelmat, kuten saavutettavuusvaatimuksia täyttämättömät PDF-tiedostot ja tekstittämättömät videotallenteet. Kanteluista saatu tieto tukee valvontaa ja auttaa kohdentamaan tarkastuksia tehokkaammin.
Kesällä esteettömyysvaatimukset laajenevat yksityisille aloille
Vuoden 2025 alusta lähtien digipalvelulain saavutettavuusvalvonta keskitettiin Traficomiin, joka vastaa saavutettavuus- ja esteettömyysvaatimusten seurannasta. Kesäkuusta 2025 alkaen vaatimukset laajenevat myös yksityisille aloille, kuten verkkokauppoihin ja viestintäpalveluihin, osana EU:n esteettömyysdirektiivin toimeenpanoa.
Traficomilla on laaja kokemus tuotteiden, kuten radiolaitteiden markkinavalvonnasta ja digitaalisten palvelujen valvonta- ja tarkastusmenetelmistä. Tätä kokemusta hyödynnetään myös esteettömyysdirektiivin tuotteiden ja palvelujen valvonnassa.
Lisätietoja
Yksikönpäällikkö Sanna Sinisalo, p. 0295 347 351, sanna.sinisalo@traficom.fi