Kansainvälisesti otsikoihin nousevat uutiset ilmailun onnettomuuksista ja vakavista vaaratilanteista muistuttavat ilmailun ammattilaisia ja matkustajia siitä, että turvallisuus tehdään joka päivä kovalla työllä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on päivittänyt Suomen ilmailun turvallisuuden suorituskykymittariston, jolla seurataan turvallisuudelle asetetun korkea tason saavuttamista. Mittareita on muun muassa kiitotieturvallisuuteen vaikuttaville tekijöille, kuten inhimillisille virheille ja häiriötekijöille rullauksen tai kiitotielle siirtymisen yhteydessä.
Suomen ilmailun turvallisuuden suorituskykymittariston päivitys pitää sisällään priorisoidut kansallisen tason mittarit ja tavoitteet, joilla varmistetaan, että Suomen ilmailun turvallisuus ja suorituskyky pysyvät tavoitellulla, korkealla tasolla. Mittaristo velvoittaa niin Traficomia kuin ilmailuorganisaatiota.
"Suorituskyvyn mittareiden ja tavoitteiden määrittely, niiden seuranta ja tulosten hyödyntäminen päätöksenteon tukena ovat osa turvallisuuden varmistamista. Tammikuun onnettomuus Tokion Hanedan kentällä ja sitä seurannut laajarunkokoneen tulipalo sekä Alaska Airlinesin painekato koneen rakenteellisen vaurion jatkeena linkittyvät monin tavoin useampaan mittariston teemaan", sanoo johtaja Jari Pöntinen.
Ilmailuviranomainen ja ilmailuorganisaatiot hyödyntävät mittaristoa osana turvallisuudenhallintaa
Traficom ylläpitää ja kehittää oman suorituskykynsä osa-alueita. Toimijat vastaavat oman toimintansa turvallisuudesta ja turvallisuudenhallintansa suorituskyvystä. Lisäksi Traficom Suomen vastaavana ilmailuviranomaisena valvoo toimijoita riski- ja suorituskykyperusteisesti ja edellyttää toimijoilta sitoutumista ja heidän oman osaamisensa ja toimintansa kehittämistä turvallisen toiminnan varmistamiseksi.
Toimijoiden suorituskyvyn ja toiminnan turvallisuuden on säilyttävä sekä nykytilanteessa että kaikissa organisaation oman toiminnan ja toimintaympäristön muutoksissa.
Kiitotieturvallisuus yksi kriittinen osa-alue
Tärkeässä osassa on myös turvallisuustiedon vaihto ja yhteistyö kansallisen tason turvallisuudenhallinnassa. Päivittäisessä turvallisuustyössä ilmailun organisaatiot ja viranomaiset hyödyntävät laaja-alaisesti erilaista turvallisuustietoa.
Yksi kriittiseksi tunnistettu osa-alue on kiitotieturvallisuus, jonka aina ajankohtaisia teemoja ovat mm. kiitotieloukkausten (Runway Incursion, RI) riskienhallinta ja turvallisuutta varmistavat suojaukset niin lennonjohdon, lentäjien kuin teknisten ratkaisujen puolelta.
Lisäksi esiin nousevat muun muassa onnistuneen evakuoinnin tärkeys koko miehistön ja matkustajien toiminnan näkökulmasta, lentokoneen rakenteiden ja materiaalien tulenkestävyys sekä tehokkaan pelastuspalvelun merkitys.
Nyt julkaistu päivitys Suomen ilmailun turvallisuuden suorituskykymittaristo on Suomen ilmailun turvallisuusohjelma FASP:n itsenäisesti julkaistava liite 2. Päivityksessä on otettu huomioon toimijoilta saadut kommentit ja palaute.
Lisätietoja
Suomen ilmailun turvallisuuden hallinta
johtaja, Jari Pöntinen, jari.pontinen@traficom.fi, p. 029 534 6071
johtava asiantuntija, FASP-koordinaattori, Heli Koivu, heli.koivu@traficom.fi , p. 029 534 6200