Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikennejärjestelmällä on merkittäviä vaikutuksia sekä ilmastoon että luonnon monimuotoisuuteen. Jyväskylän yliopisto selvittää Suomen koko liikennejärjestelmän hiili- ja luontojalanjäljen vuoden 2025 aikana. Yhteistyössä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa toteutettu jalanjäljen laskennan tietotarpeet koostava raportti on nyt valmistunut.

Liikennejärjestelmä kattaa kaikki väylät, eri liikennemuodot ja -välineet sekä liikkumisen palvelut. Se on yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätön ja erittäin merkittävä rakenne ja toiminto. Samaan aikaan liikennejärjestelmillä on monia vaikutuksia ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen. Jyväskylän yliopiston resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdom käynnisti viime vuonna tutkimushankkeen esiselvitysosuuden yhdessä Traficomin kanssa, ja seuraavaksi lasketaan Suomen koko liikennejärjestelmän luontojalanjälki väitöskirjatutkimuksena.

- Hanke on jo hyvässä käynnissä ja nyt on jo kartoitettu, mitä liikennejärjestelmän osa-alueisiin liittyvää tietoa on saatavilla jalanjälkien laskentaa varten. Lisäksi olemme arvioineet, millä osa-alueilla voisi olla merkittävin vaikutus luontojalanjälkeen, kertoo väitöskirjatutkija Venla Leppilampi Jyväskylän yliopistosta.

Yhdessä kohti kestävää liikennejärjestelmää

Liikennejärjestelmien aiheuttamaa luontohaittaa ei ole aiemmin kokonaisvaltaisesti arvioitu, mutta liikenteen tiedetään tuottavan merkittävän osan Suomen päästöistä. Päästöt vaikuttavat ilmastonmuutokseen, joka on yksi luontokadon aiheuttaja. Siksi myös päästöillä on luontohaitan arvioinnin kannalta merkitystä.  

- Hanke on mahdollisesti maailman ensimmäinen, jossa arvioidaan määrällisesti valtion koko liikennejärjestelmän luontohaitta. Ensimmäinen askel haittojen pienentämiseen on tietää, mitä haittaa mistäkin liikennejärjestelmän osasta syntyy. Liikkumista ja tavarankuljetusta ei voi kokonaan lopettaa, mutta meidän tulee yhdessä löytää keinot vähentää liikkumista ja liikkua fiksummilla ratkaisuilla kuten lihasvoimalla ja joukkoliikenteellä, painottaa Jyväskylän yliopiston resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdomin johtaja, ekologian professori, Janne Kotiaho.

Traficomin yhtenä tehtävänä on liikenteen aiheuttamien ympäristöhaittojen rajoittaminen. Traficom osallistuu myös valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitteluun ja suunnitelman ympäristövaikutusten arviointiin.

- Liikennejärjestelmän luontojalanjäljen laskenta parantaa liikennealan ymmärrystä luontovaikutuksista ja auttaa tunnistamaan liikennejärjestelmätason toimenpiteitä luontojalanjäljen pienentämiseksi. Lisäksi luontojalanjäljen laskenta mahdollistaa luontovaikutusten mittaamisen ja sen myötä tavoitteiden asettamisen luontovaikutuksille, kertoo erityisasiantuntija Hanna Strömmer Traficomilta.

Liikennejärjestelmän elinkaariset ympäristövaikutukset

Liikenteen luontovaikutuksia voidaan vähentää maankäytön ja rakentamisen suunnittelun kautta, ajoneuvoteknisillä ja polttoaineisiin liittyvillä keinoilla sekä liikkumista muuttamalla.

- On tärkeää, että maankäytöstä ja päästöistä aiheutuvien haittojen lisäksi tarkastellaan liikennejärjestelmän käytössä, ylläpidossa ja rakentamisessa kulutettavien materiaalien tuotannosta ja loppukäsittelystä aiheutuvia elinkaarisia ympäristövaikutuksia, sanoo Leppilampi.

Jalanjäljillä yritys tai organisaatio hahmottaa oman toiminnan luontovaikutukset

Hiilijalanjälkeä käytetään jo yleisesti ilmastohaittojen arviointiin ja työkaluja luontojalanjäljen eli luontohaittojen arviointiin kehitetään jatkuvasti.

- Luontokatoa ei tunnisteta kuitenkaan vielä yhtä kattavasti, mutta kansainvälinen tiedeyhteisö on painottanut, että haittojen pienentämiseen pyrkivissä ratkaisuissa se pitäisi huomioida samanaikaisesti ilmastonmuutoksen kanssa. Ilmastonmuutos on yksi keskeisiä luontokadon ajureita ja hiilijalanjäljen selvittäminen on yksi välivaihe luontojalanjäljen laskennassa, selventää Leppilampi.

Suomen liikennejärjestelmän hiili- ja luontojalanjälki tullaan laskemaan käyttämällä Jyväskylän yliopiston resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdomissa kehitettyä Biovalent-laskentamenetelmää. Laskenta toteutetaan monitieteisen Kestävyysmurros-tutkijakoulun väitöskirjatutkimuksena. Osana tutkimusta analysoidaan lisäksi keinoja liikennejärjestelmän jalanjälkien pienentämiseksi.

Panelistit pohtivat kestävän liikennejärjestelmän saavuttamista

Kaikille avoin ja ilmainen kollokvio, jossa Suomen liikennejärjestelmän hiili- ja luontojalanjäljen laskennan tietotarpeet –raportti julkaistaan, järjestetään Jyväskylän yliopistolla keskiviikkona 9.4.2025 klo 12:15-14:00. Tilaisuutta on mahdollista seurata etäyhteydellä Yle Areenan kautta.

- Kollokviossa esitellään Suomen liikennejärjestelmän hiili- ja luontojalanjäljen laskennan tietotarpeet -raportin keskeisimmät sisällöt. Tämän jälkeen paneelikeskustelussa paneudutaan Suomen liikennejärjestelmän kestävyyden nykytilaan ja siihen, kuinka kestävää liikennejärjestelmää on mahdollista edistää, selventää projektitutkija Essi Järvinen Jyväskylän yliopistosta, joka toimii myös tapahtuman alustajana ja raportin esittelijänä yhdessä Leppilammen kanssa.  

Panelisteina ovat Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja, Jyväskylän yliopiston ekologian professori ja Luontopaneelin puheenjohtaja Janne Kotiaho, liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Tuuli Ojala ja ilmastopaneelin puheenjohtaja Jyri Seppälä

Suomen liikennejärjestelmän hiili- ja luontojalanjäljen laskennan tietotarpeet -raportti (Ulkoinen linkki)

Lisätietoja

Väitöskirjatutkija Venla Leppilampi, venla.a.leppilampi@jyu.fi, p. +358503139511

Projektitutkija Essi Järvinen, essi.k.jarvinen@jyu.fi, p. +358504671623

Tutkijatohtori Sami El Geneidy, Jyväskylän yliopisto, sami.s.elgeneidy@jyu.fi, p. +358 40 532 9892  

Professori Janne Kotiaho, Jyväskylän yliopisto, janne.kotiaho@jyu.fi, p. +358 50 594 6881

Erityisasiantuntija Hanna Strömmer, Traficom, hanna.strommer@traficom.fi, p. 029 534 7053

Resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdom (Ulkoinen linkki)

Traficomin verkkosivut: liikennejärjestelmä (Ulkoinen linkki)

JYU.Wisdomin lounaskollokvio: Kohti kestävää liikennejärjestelmää (Ulkoinen linkki)