Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom jatkaa matkaviestinverkon toimivuuden mittauksia eri puolilla Suomea. Lokakuussa mittauksia tehdään Posiolla ja Porvoon itäosissa. Tavoitteena on selvittää miten hyvin puhelin- ja laajakaistayhteydet toimivat alueella. Lisäksi Kaakkois-Suomessa rajan tuntumassa esiintyvän häiriötilanteen aktiivinen seuranta jatkuu.

Traficom keskittää lokakuussa matkaviestinverkon toimivuuden mittauksia Posion alueelle sekä Porvoon itäosiin (Sannäs, Ylike ja Jackarby). Alueet on valittu, koska niistä on tullut tietoa huonosta kuuluvuudesta, muun muassa Porvoon itäosien kylien kuuluvuusongelmista uutisoitiin loppukesästä.

"Varmistamme, että kaikilla matkaviestinverkon käyttäjillä on arjessaan toimivat perusyhteydet. Kohdistamme mittauksia erityisesti niille alueille, joilta saamme tietoa kuuluvuushaasteista", kertoo johtaja Lasse Laine Traficomista.

Kenttämittauksilla saadaan arvokasta tietoa yhteyksien toimivuudesta

Viime vuosina Traficom on selvittänyt kuuluvuutta muun muassa Etelä-Savossa, Pälkäneellä ja Itä-Suomessa. Vuonna 2021 mittausten perusteella teleyritykset velvoitettiin rakentamaan toimivat yhteydet Inarin Angelin ja Inari-joen alueelle.

"Kenttämittaukset tehdään ajomittauksina ja reitit suunnitellaan ennakkoon ilmoitusten ja osoitetietojen perusteella. Näin saadaan kattava kuva siitä, miten verkko toimii eri alueilla", selventää yksikönpäällikkö Mari Österberg.

Traficom valvoo taajuuksien käyttöä ja vahvistaa taajuusmonitorointiaan Kaakkois-Suomessa

Traficom vastaa taajuuksien toimivuudesta ja häiriöselvityksestä sekä häiriölähteiden poistamisesta Suomen alueella. Traficom valvoo Suomessa taajuuksien käyttöä ja omaa kyvykkyydet havaita ja paikantaa häiriöitä aiheuttavia radiosignaaleita Suomessa. Viraston oman monitoroinnin ohella taajuuksien käyttäjien, kuten kansalaisten, yritysten ja viranomaisten häiriöilmoitukset, ovat merkittävä tietolähde häiriöttömyyden turvaamisessa.

Matkaviestinyhteyksien toimivuuteen vaikuttava häiriötilanne Kaakkois-Suomen raja-alueella on edelleen aktiivinen. "Taajuuksien häiriöttömyys on edellytys verkkoyhteyksien toimivuudelle. Olemme laajentaneet taajuusmonitorointiamme Kaakkois-Suomen alueella, jotta pystymme havaitsemaan häiriötilanteen muutokset nopeasti ja reagoimaan niihin", kertoo osastopäällikkö Suvi Juurakko-Lehikoinen.  

"Mahdollisuus Venäjältä tuleviin matkaviestinhäiriöihin on edelleen hyvä tunnistaa itäisellä raja-alueella. Näiden häiriöiden taustalla on todennäköisimmin Venäjän niin kutsuttu omasuojahäirintä ja vastaava ilmiö on myös GNSS-häiriötilanteen taustalla. Olemme tehneet Venäjälle häiriöilmoitukset toukokuussa", jatkaa Juurakko-Lehikoinen.

Häiriötilanteessa kannattaa pyrkiä hakeutumaan parempaan sijaintiin, esimerkiksi korkeammalle tai avoimempaan paikkaan ja kokeilla yhteyden muodostamista uudelleen. Viime kädessä viestimiseen voi käyttää tekstiviestiä, joka useimmiten toimii myös heikommassa kentässä tai häiriötilanteessa. Heikon kuuluvuuden alueella puhelinta ei kannata ohjata käyttämään vain tiettyä teknologiaa, vaan mahdollistaa verkon automaattinen haku.

Hätäpuhelut ohjautuvat automaattisesti saatavilla olevaan verkkoon ja hätätilanteessa myös tekstiviesti on käytettävissä.

Traficom valvoo teleyritysten velvoitteita

Traficom valvoo, että teleyritykset täyttävät toimiluvissaan määrätyt peittovelvoitteet ja että viestinnän peruspalvelut toteutuvat koko Suomessa. Laissa ja toimiluvissa edellytetään, että matkaviestinverkon kuuluvuus ulottuu koteihin ja mikroyritysten toimipisteisiin sekä valta-, kanta-, seutu- ja yhdysteille. Kuuluvuutta ei kuitenkaan vaadita yleisesti maastoon, esimerkiksi metsiin tai vesille, eikä myöskään vapaa-ajan asuntoihin. Kuuluvuuden vieminen rakennuksen sisätiloihin voi myös edellyttää asukkaalta omia toimenpiteitä, kuten pienimuotoista antennia.

"Ensisijaisesti yhteysongelmista kannattaa ensin ilmoittaa omalle teleoperaattorille. Mikäli ratkaisua ei löydy oman operaattorin kanssa, voi kuuluvuusongelmasta ilmoittaa Traficomille", kehottaa Österberg. Traficom varmistaa, että jokaisen oikeus viestinnän peruspalveluihin toteutuu.

Mittaa yhteytesi nopeus Bittimittarilla

Bittimittarilla voit testata verkkoyhteyksiesi nopeuden ja varmistaa, toteutuuko lakisääteinen laajakaistan vähimmäisnopeus (5 Mbit/s). Bittimittari kertoo mittaustulosten lisäksi arvion siitä, kuinka hyvin mitattu nettiyhteys vastaa käyttäjän tarpeita. Traficom hyödyntää mittaustuloksia valvonta- ja seurantatyössään.

Voit ladata Bittimittari.fi-mobiilisovelluksen sovelluskaupasta (iOS- ja Android-laitteet). Bittimittari on käytettävissä myös yleisimmillä nettiselaimilla. 

Lisätietoja

Johtaja Lasse Laine, p. 029 534 5563, lasse.laine@traficom.fi

Yksikönpäällikkö Mari Österberg, p. 029 5390 545, mari.osterberg@traficom.fi

Osastopäällikkö Suvi Juurakko-Lehikoinen, p. 029 5390 446, suvi.juurakko-lehikoinen@traficom.fi (radiohäiriöt ja monitorointi)

Lisätietoa Bittimittari.fi-palvelusta (Ulkoinen linkki)

Ilmoita kuuluvuusongelmasta Traficomille (Ulkoinen linkki)

Lisätietoa ja ohjeita saatavuus- ja toimivuusongelmissa  

Näin voit itse parantaa kuuluvuutta

Mobiiliyhteyden toimivuuteen vaikuttavat verkon kuuluvuus (sisällä ja ulkona), käytössä oleva laite sekä liittymä. Näillä vinkeillä voit parantaa nettiyhteyden ja puheluiden laatua:

  • Sijoita reititin oikein
    Jos käytät sisäreititintä, sijoita se ikkunan lähelle tai katetulle terassille, jossa verkon signaali on vahvin. Ulkoreititin kannattaa asentaa korkealle ja suunnata oikein – operaattorilta saat tarvittaessa ohjeet.
     
  • Paranna kuuluvuutta ulkoreitittimellä
    Rakennuksen seinät voivat heikentää signaalia merkittävästi. Ulkoreititin auttaa saamaan paremman yhteyden tukiasemaan ja parantaa netin nopeutta sekä yhteyden vakautta, erityisesti haja-asutusalueilla.
     
  • Käytä Wi-Fi-puheluita
    Käytä WiFi-puheluita, jos käytössäsi on niitä tukeva liittymä ja Wifi-verkko. Wi-Fi-puhelut mahdollistavat puhelut langattoman verkon kautta, mikä parantaa kuuluvuutta etenkin sisätiloissa. Tarkista puhelimesi asetukset ja varmista, että ominaisuus on käytössä.
     
  • Tarkista laitteesi ja liittymäsi
    Varmista, että reitittimesi ja puhelimesi tukevat uusimpia 4G- ja/tai 5G-tekniikoita saadaksesi parhaan mahdollisen yhteyden. Vanha laite voi hidastaa yhteyttä.
     
  • Ilmoita kuuluvuusongelmista operaattorillesi
    Operaattorit kehittävät verkkoaan asiakaspalautteen perusteella. Jos sinulla on kuuluvuusongelmia, ota yhteyttä omaan operaattoriisi.
     
  • Operaattoreiden kuuluvuuskartat auttavat arvioimaan, mikä liittymä tarjoaa parhaan kuuluvuuden omalla alueella.

Oikeus viestinnän peruspalveluihin

Kuluttajilla ja mikroyrityksillä on oikeus kohtuuhintaiseen ja toimivaan viestinnän peruspalveluun. Tämä tarkoittaa:

  • Laajakaistaliittymää, jonka saapuvan liikenteen nopeus on vähintään 5 Mbit/s.
  • Kiinteää tai langatonta puhelinliittymää.
  • Tekstiviestipalvelua kuulo- ja puhevammaisille.
  • Videopuhelumahdollisuutta internetin välityksellä.

Yleispalvelun kannalta riittää, että liittymä toimii yhdessä pisteessä kodissa tai yrityksessä. Toimivuus voi edellyttää käyttäjältä sisätilakuuluvuuden parantamista, esimerkiksi ulkoantennin avulla. Operaattori neuvoo tarvittaessa antennin hankinnassa ja asennuksessa.

Matkaviestinverkon toimivuutta ei lakisääteisesti edellytetä maastossa. Teleoperaattorit rakentavat verkkoja ensisijaisesti kaupallisin perustein, ja toimilupaehtojen mukaiset vaatimukset koskevat pääosin asutettuja alueita ja valtakunnallista ja alueellista tieverkkoa.

Vaikka verkkoyhteydet kattavat valtaosan Suomesta, kuuluvuudessa voi olla eroja eri operaattoreiden välillä. Siksi suositellaan vertailemaan eri operaattoreiden kuuluvuuskarttoja ja tarvittaessa testaamaan eri liittymiä parhaan yhteyden varmistamiseksi.