Traficomin Oma asiointi -palvelun käyttö kasvoi merkittävästi vuonna 2024. Palveluun kirjauduttiin 12,1 miljoonaa kertaa, ja asiakkaat hoitivat sen kautta 8,7 miljoonaa asiointia. Suomalaiset arvostavat yhä enemmän helppoa ja luotettavaa sähköistä asiointia, ja Traficom jatkaa palvelun kehittämistä vastatakseen käyttäjien tarpeisiin entistä paremmin.
Vuonna 2024 Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Oma asiointi -palveluun kirjauduttiin yhteensä 12,1 miljoonaa kertaa, mikä on 12 % enemmän kuin edellisvuonna. Asiakkaat käyttivät palvelun kautta 8,7 miljoonaa palvelua, mikä kertoo suomalaisten luottamuksesta helppoon ja sujuvaan sähköiseen asiointiin. Viidessä vuodessa käyttömäärät ovat lähes kaksinkertaistuneet: vuonna 2019 asiointeja tehtiin 4,8 miljoonaa, kun taas vuonna 2024 määrä oli jo 8,7 miljoonaa. Tämä tarkoittaa yli 80 prosentin kasvua.
"Olemme iloisia siitä, että Oma asiointi -palvelu vastaa käyttäjiemme tarpeisiin. Kasvavat luvut osoittavat, että sähköinen asiointi tekee arjesta sujuvampaa ja antaa asiakkaille mahdollisuuden hoitaa asioita ajasta ja paikasta riippumatta," sanoo Traficomin johtava asiantuntija Maaria Bäckblom.
Oma asiointi tuo sujuvuutta arkeen – vuoden 2024 käytetyimmät palvelut
Oma asiointi -palvelun käyttäjämäärät kertovat sen tarjoaman helppouden ja luotettavuuden arvostuksesta. Vuonna 2024 ylivoimaisesti suosituin palvelu oli julkiset ajoneuvotiedot, joita tarkistettiin peräti 2,1 miljoonaa kertaa. Palvelussa voi nopeasti ja vaivattomasti tarkistaa esimerkiksi ajoneuvojen rekisteriin merkityt tekniset- ja verotiedot.
Ajoneuvon liikennekäytöstä poisto oli toiseksi suosituin palvelu. Viime vuonna ajoneuvoja poistettiin liikennekäytöstä 1,6 miljoonaa, ja niistä 93 % hoidettiin sähköisesti. Tämä osoittaa, että palvelu vastaa erityisesti autoilijoiden arjen tarpeisiin.
Ajoneuvoverotukseen liittyvien sähköisten palveluiden suosio jatkoi kasvuaan viime vuonna. Traficomille ilmoitettiin tilinumero veronpalautuksia varten 130 000 kertaa, joista sähköisesti tehtiin 89 % kaikista ilmoituksista. Lisäksi ajoneuvoveron maksuerää muutettiin 150 000 kertaa. Myös ajoneuvoveron maksaminen oli erittäin suosittu toiminto – veroja maksettiin yli 600 000 kertaa sähköisten palveluiden kautta.
Ajokorttipalvelut ovat myös kasvattaneet suosiotaan merkittävästi. Vuonna 2024 ajokorttien sähköisiä palveluita käytettiin yhteensä 231 000 kertaa. Suosituimpia toimintoja olivat ikäpoikkeuslupien hakeminen, joita tehtiin 21 000 kertaa, opetuslupien hakeminen, joita tehtiin 27 000 kertaa, sekä uuden ajokortin tilaaminen, joita tehtiin 56 000 kertaa.
Myös veneilijät ovat löytäneet sähköiset palvelut. Viime vuonna 77 % vesikulkuneuvojen omistajanvaihdoista tehtiin Oma asiointi -palvelun kautta.
"Palvelumme auttaa niin autoilijoita, ajokorttiasioiden hoitajia kuin veneilijöitäkin tekemään arjen asioista sujuvampia," Bäckblom summaa.
Jatkuvaa kehitystä ja uusia toimintoja
Traficom panostaa jatkuvasti Oma asiointi -palvelun käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen. Palautteiden perusteella käyttäjät arvostavat erityisesti palvelun selkeyttä, nopeutta ja käytettävyyttä ympäri vuorokauden.
"Tavoitteenamme on tehdä sähköisestä asioinnista entistäkin helpompaa ja turvallisempaa. Vuoden 2025 aikana lisäämme uusia toimintoja, kuten mahdollisuuden tilata ajoneuvoverolippu e-laskuna suoraan Oma asiointi -palvelusta," kertoo Bäckblom.
Kokeile Oma asiointi -palvelua jo tänään
Traficomin Oma asiointi -palvelu tarjoaa helpon ja nopean tavan hoitaa asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Lisäksi palvelusta voi tarkistaa muun muassa ajoneuvon seuraavan katsastusajankohdan sekä ajoneuvoveron maksutilanteen.