Esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimukset laajenevat merkittävästi: 28.6.2025 alkaen ne koskevat viranomaisten lisäksi myös monia yksityisen sektorin palveluja sekä digitaalisten tuotteiden valmistajia, maahantuojia ja jakelijoita. Traficom valvoo, että vaatimukset toteutuvat.
Uudet vaatimukset parantavat erityisesti kuluttajille suunnattujen verkkokauppojen, sähkökirjojen, henkilöliikenteen ja finanssialan digipalvelujen saavutettavuutta. Saavutettavuutta edellytetään myös audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavilta palveluilta sekä viestintäpalveluilta.
Tuotteiden esteettömyysvaatimukset kohdistuvat muun muassa älypuhelimiin, tietokonelaitteisiin, maksupäätteisiin sekä pankki- ja lippuautomaatteihin.
- Esteettömät digitaaliset palvelut ja tuotteet ovat yhdenvertaisen digitaalisen yhteiskunnan perusta. Esteettömyys mahdollistaa jokaiselle itsenäisemmän elämän, sanoo Traficomin yksikönpäällikkö Sanna Sinisalo.
Lähtökohtana vaatimusten noudattaminen; puutteista ja poikkeamisperusteista on ilmoitettava
Toimijoilla on velvollisuus varmistaa, että niiden palvelut ja tuotteet täyttävät esteettömyys- tai saavutettavuusvaatimukset. Näihin sisältyy palvelu- ja tuotekohtaisia lisävaatimuksia sekä tiedonantovelvollisuuksia.
Jos tuote tai palvelu ei täytä vaatimuksia, se on korjattava vaatimusten mukaiseksi. Lisäksi puutteista ja korjaavista toimenpiteistä on ilmoitettava Traficomille.
Esteettömyysvaatimuksista voi poiketa, jos toimija voi osoittaa, että niiden noudattaminen aiheuttaisi tuotteelle tai palveluun perustavanlaatuisen muutoksen tai aiheuttaisi toimijalle kohtuuttoman rasitteen. Toimijan on ilmoitettava Traficomille, jos se vetoaa näihin poikkeamisperusteisiin.
Traficom valvoo, neuvoo ja ohjaa
Traficom valvoo digitaalisten palvelujen ja tuotteiden esteettömyyden toteutumista muun muassa tarkastuksin ja ottaa vastaan ilmoituksia digipalvelujen ja -tuotteiden esteettömyyteen liittyvistä ongelmista. Palvelujen osalta käyttäjillä on mahdollisuus tehdä Traficomille kanteluja. Keskeinen osa valvontaa on myös toimijoiden neuvonta ja ohjaus.
- Puutumme mahdollisiin ongelmiin yhteistyössä toimijoiden kanssa ohjaten heitä korjaamaan puutteet, kertoo yksikönpäällikkö Matti Lanu.
Vaatimukset perustuvat EU-direktiiveihin ja kansallisiin lakeihin
Digitaalisten palvelujen ja tuotteiden esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksista on Euroopan unionissa säädetty saavutettavuus- ja esteettömyysdirektiiveissä. Suomessa vaatimukset on sisällytetty digitaalisten palvelujen tarjoamista, sähköisen viestinnän palveluja, liikenteen palveluja, eräiden tuotteiden esteettömyyttä, eräiden tuotteiden markkinavalvontaa sekä hätäkeskustoimintaa koskeviin lakeihin.
Lisätiedot
Sanna Sinisalo, yksikönpäällikkö, p. 029 534 7351, sanna.sinisalo@traficom.fi (palvelut)
Matti Lanu, yksikönpäällikkö, p. 029 534 5438, matti.lanu@traficom.fi (tuotteet)
Saavutettavuusvaatimukset | Saavutettavuusvaatimukset (Ulkoinen linkki)