Autoilijoiden kasvava kiinnostus ympäristöystävällisiin ajoneuvoihin näkyy ensirekisteröinneissä ennätyslukuina. Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit kasvoivat yli 100 % ja ladattavien hybridien ensirekisteröintien lasku taittuu uuteen nousuun. Käytettyjen autojen tuonnissa ladattavat hybridit olivat suosituin käyttövoima ja sähköautot nousivat toiseksi suosituimmaksi käyttövoimaksi.
Sähköautoja ensirekisteröitiin ennätysmäärä
Henkilöautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 87 508, joista ladattavien osuus oli 54 %. Täyssähköautoja ensirekisteröitiin ennätykselliset 29 536 kappaletta - kasvua edellisvuoteen verrattuna oli peräti 103 %. "Kokonaisuudessaan ensirekisteröintien määrä on pitkän aikavälin keskiarvoa huomattavasti matalampi. Päästötavoitteiden kannalta on hienoa, että sähköautojen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli jo yli kolmanneksen. Täyssähköautoja myös rekisteröitiin ensimmäistä kertaa ladattavia hybridejä enemmän", kertoo Traficomin johtava asiantuntija Juha-Pekka Konttinen.
Henkilöautojen ensirekisteröinnit käyttövoimittain vuosina 2022-2023
Käyttövoima | 2022 | 2023 | Muutos |
Bensiini | 43 330 | 34 358 | -21 % |
Diesel | 7 046 | 5 057 | -28 % |
Sähkö | 14 531 | 29 536 | 103 % |
Ladattava bensiinihybridi | 15 770 | 17 867 | 13 % |
Ladattava dieselhybridi | 401 | 220 | -45 % |
Kaasu | 595 | 453 | -24 % |
Etanoli | 27 | 17 | -37 % |
Yhteensä | 81 700 | 87 508 | 7 % |
Lisäksi vuonna 2023 Suomeen tuotiin käytettynä 38 252 henkilöautoa, joista ladattavia hybridejä oli 38 % ja sähköautoja 26 %. Samaan aikaan henkilöautoja romutettiin vain noin 60 000 kappaletta.
Henkilöautojen CO2-päästöt selvässä laskussa
Ladattavien henkilöautojen määrän kasvu sekä uusien polttomoottorilla toimivien autojen parantunut energiatehokkuus näkyy positiivisesti henkilöautojen keskimääräisissä hiilidioksidipäästöissä. Uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidi päästöt tippuivat 27,5 prosentilla edellisvuodesta ja olivat nyt 64,4 g/km. Vuonna 2022 vastaavat päästöt olivat 88,8 g/km. Täyssähköautojen käytön aikaiset päästöt ovat 0 g/km.
Vertailtaessa elinkaarisia kasvihuonekaasupäästöjä eri käyttövoimilla toimivien autojen välillä, täyssähköiset henkilöautot aiheuttavat keskiarvokilometreillä ajettuna jo alle kolmessa vuodessa vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin vastaavat bensiinikäyttöiset henkilöautot. Täyssähköautojen valmistuksen aikaisten päästöjen viime vuosina tapahtuneen pienemisen taustalla on akkujen valmistuksen päästöjen lähes puoliutuminen ja sähköntuotannon päästöjen odotettua nopeampi päästövähennyskehitys. Elinkaarisia päästöjä ja kustannuksia voi vertailla Traficomin laskurilla, joka perustuu Suomen ilmastopaneelin Autokalkulaattoriin.
Käyttövoimalla on suuri merkitys liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. Kotimaan liikenne tuottaa reilun viidenneksen kaikista Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Kotimaan liikenteen päästöistä noin 95 % muodostuu tieliikenteessä ja tieliikenteen päästöistä yli puolet syntyy henkilöautoilusta. "Suomen ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää henkilöautoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Lisäksi tärkeää on myös pyrkiä vähentämään liikennesuoritetta edistämällä joukkoliikenteen käyttöä kävelyä ja pyöräilyä unohtamatta", sanoo Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja.
Lisätietoja:
Tilastotietokanta - ensirekisteröinnit (Ulkoinen linkki)
Tieto.Traficom - ensirekisteröityjen ajoneuvojen tilastot (Ulkoinen linkki)
Tieto.Traficom - ensirekisteröityjen ajoneuvojen päästötilastot (Ulkoinen linkki)
Tieto.Traficom - ensirekisteröityjen ajoneuvojen käyttövoimatilastot (Ulkoinen linkki)
Tieto.Traficom - hankinta- ja muuntotuen tilastot (Ulkoinen linkki)
Henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri (Ulkoinen linkki)