Luvattomasta rautatiealueella liikkumisesta aiheutuu vuosittain useita onnettomuuksia ja suuri määrä vaaratilanteita. Yksilöön kohdistuvan hengenvaaran lisäksi luvaton rautatiealueella liikkuminen vaikuttaa heikentävästi junaliikenteen sujuvuuteen sekä matkustajaturvallisuuteen.
Työssä tarkasteltiin kävellen ja polkupyörällä tapahtunutta luvatonta rautatiealueella liikkumista Suomessa vuosina 2023–2024. Aineisto koostui Väyläviraston turvallisuuspoikkeamien hallintajärjestelmään raportoiduista tapauksista, joiden tapahtumaluokaksi oli määritelty luvaton liikkuminen rautatiealueella, ilkivalta tai allejäännin vaaratilanne. Tutkimuksessa selvitettiin turvallisuuspoikkeamailmoitusten (n = 1 193) ajallista ja alueellista jakautumista, luvattoman liikkumisen ilmentymistä rautatiealueella sekä siihen liittyviä motiiveja ja vaikuttimia. Lisäksi tarkasteltiin luvattomasta liikkumisesta aiheutuvia seurauksia sekä tarkasteltavien keskeisten ongelmapaikkojen piirteitä ja niiden turvallisuuden parantamiseksi ehdotettuja toimenpiteitä. Poikkeamailmoitukset sijoitettiin kartalle ja jokaisesta ilmoituksesta dokumentoitiin olennaiset tiedot (mm. paikkakunta, liikkujien sukupuoli, ikä ja lukumäärä sekä lyhyt sanallinen kuvaus tapahtumasta). Lisäksi kuudessa tutkimukseen valitussa ongelmapaikassa tehtiin maastokäynti.
Luvatonta rautatiealueella liikkumista tapahtui eniten pääkaupunkiseudulla. Luvaton liikkuminen oli erityisen yleistä kesäisin, ja yleisimmät vuorokaudenajat olivat iltapäivä ja ilta, erityisesti kello neljän ja viiden välillä. Luvaton liikkuminen tapahtui yleensä yksin ja oli yleisintä nuorten, erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Yleisimpiä motiiveja olivat radan poikki oikaiseminen ja ilkivalta.
Tulokset osoittavat, että luvattoman liikkumisen ehkäisyssä keskeistä on paikkasidonnainen lähestymistapa, jossa ongelmaa selvitetään ja turvallisuustoimenpiteitä määritetään paikkakohtaisesti. Tutkimus tuottaa arvokasta lisätietoa Suomessa tapahtuvasta luvattomasta rautatiealueella liikkumisesta ilmiönä. Ajantasaisen tilannekuvan ylläpitämiseksi on tärkeää, että poikkeamailmoituksia analysoidaan säännöllisesti ja luvattoman rautatiealueella liikkumisen raportointikampanjoita toteutetaan myös jatkossa.