Euro 6e-bis -päästömittaustapa muutti tapaa, jolla uusien ladattavien hybridien kulutus ja päästöt lasketaan. Uudessa laskentatavassa huomioidaan aiempaa enemmän tilanteita, joissa autoa ajetaan polttomoottorilla, mikä voi nostaa virallisia kulutus- ja CO2-päästölukemia. Autojen tosiasiallinen polttoaineen kulutus ei kuitenkaan muutu pelkästään uudenlaisesta laskennasta johtuen, ja säännöllinen lataaminen on edelleen tärkeää kulutuksen hallinnassa.
Miten laskentatapa on muuttunut?
EU:n uusimmissa päästövaatimuksissa on muutettu tapaa, jolla ladattavien hybridien kulutus ja päästöt lasketaan. Tyyppihyväksynnässä ladattavien hybridien CO2-päästömittaukset perustuivat aiemmin suurelta osin sähköajoon, mikä ei vastannut toteutunutta latausmäärää keskimääräisessä ajossa. Uudessa vaatimuksessa huomioidaan enemmän tilanteita, joissa autoa ajetaan polttomoottorilla. Tämä tarkoittaa, että uusien ladattavien hybridimallien viralliset päästölukemat ja kulutustiedot ilmoitetaan aiempaa suurempina – vaikka itse automallin tosiasiallinen polttoainetaloudellisuus ei muuttuisi.
Milloin muutos tapahtuu?
Euro 6e-bis -päästötasovaatimus tuli voimaan 1.1.2025, ja sen uusi CO2-laskenta koskee kaikkia ladattavia hybridejä, jotka saavat tyyppihyväksynnän tämän jälkeen. Markkinoilla on edelleen myös autoja, joiden tyyppihyväksynnässä on käytetty vanhaa CO2-päästöjen laskentatapaa. Lisäksi osa autoista voidaan myydä vanhoilla CO2-tiedoilla aina 2027 loppuun saakka ulottuvalla siirtymäajalla ns. häntälupien perusteella. Jo rekisteröityjen ladattavien hybridiajoneuvojen kulutus- ja päästötietoihin muutoksella ei ole vaikutusta.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
- Autojen polttoainetaloudellisuus ei muutu
- Viralliset kulutus- ja päästölukemat voivat olla aiempaa suurempia, mutta hybridiautojen voi odottaa toimivan kuten aiemminkin
- Säännöllinen lataaminen on edelleen paras tapa pitää kulutus ja päästöt alhaisina
- Päästölukemien muutokset voivat vaikuttaa uusimpien automallien verotukseen