Harrasteilmailun luvat ja oikeudet myönnetään kevyemmällä menettelyllä kuin yleisilmailun ja kaupallisen ilmailun luvat ja oikeudet.
Harrasterakentaminen ei enää ilmailulain muutoksen 13.11.2014 myötä vaadi rakennuslupaa (Ilmailulaki 864/2014 42§).
Rakennustyöllä tulee edelleenkin olla valvoja AIR M5-2 kohdan 6.2 mukaan. Valvojan tulee olla tehtäväänsä pätevä. Valvojaksi käy vastaavanlaisen ilma-aluksen loppuun asti rakentanut henkilö, huoltomekaanikko, jolla on kokemusta ko. kokoluokan ilma-aluksista tai lentokoneinsinööri, jolla on kokemusta ko. kokoluokan ilma-aluksista.
Suunnittelun hyväksyntä
Ilma-alusten suunnittelulle ja suurten muutos- ja korjaustöiden suunnittelulle tarvitaan ilmailuviranomaisen hyväksyntä. Erillistä suunnittelun hyväksyntää ei tarvita, jos ilma-alus tehdään tunnettujen piirustusten mukaisesti. Jos ilma-aluksen suunnittelusta poiketaan siten, että suuren muutostyön määritelmä täyttyy, tulee suunnitelmalle hakea hyväksyntä ennen ilma-aluksen rakentamista (esim. alkuperäisestä suunnitelmasta poikkeava moottorityyppi).
Rakennusluvat, jotka olivat voimassa 13.11.2014 ja sisältävät suunnittelun hyväksyntää, ovat voimassa luvan voimassaoloajan. Vanhentuneiden rakennuslupien osalta, jotka sisälsivät suunnittelun hyväksyntää, tulee hakea suunnittelun hyväksyntää ennen lentokelpoisuustarkastuksen tilaamista valmistuvalle ilma-alukselle.
Aiemmin tyyppihyväksytyn kansallisen (Liite I) ilma-aluksen uudelleenrakentaminen harrasterakenteiseksi ilma-alukseksi katsotaan suureksi muutostyöksi vaikka uudelleenrakentaminen ei sisältäisi suuria rakenteellisia muutoksia. Samoin ilma-alusryhmän vaihdokset katsotaan suureksi muutostyöksi ja vaativat muutostyöluvan. (Lainaus PEL M3-4: ilma-alusryhmällä tarkoitetaan lentokelpoisuustodistukseen tai lupaan ilmailuun merkittyä ilma-alus ryhmää, kuten lentokoneet, helikopterit, autogirot, ultrakevyet lentokoneet, purjelentokoneet;)
Korjausluvat
Harrasteilma-alusten korjauksiin pätee sama kuin muutostöihinkin - jos korjaukselle on käytettävissä hyväksytyt ohjeet, ei korjauksen tekemiseen tarvita erillistä lupaa. Riittää, että tekijällä on oikeus tarvittavien töiden tekemiseen, kuten harrastemekaanikon lupakirja tarvittavine kelpuutuksineen tmv. Jos olemassa olevat ohjeet eivät kata tarvittavan korjauksen tekemistä, tarvitaan korjaussuunnitelmalle suunnittelun hyväksyntä. Hakemukseen tulee liittää korjaustyön työnjohtajan ja lentokelpoisuudesta vastaavan tarkastajan yhdessä laatima vauriokertomus ja työvaiheluettelo.
Joka tapauksessa suuren korjaustyön yhteydessä on tarpeen huomioida ilmailumääräyksen AIR M16-1 vaatimukset lentokelpoisuustarkastuksesta suuren korjaustyön jälkeen.
Ilmailuvälineiden valmistaminen
Ilmailuvälineiden valmistamista kaupallisessa tarkoituksessa ei ole vapautettu lupavaatimuksesta.