Vuoden 1974 kansainvälinen yleissopimus ihmishengen turvallisuudesta merellä (SopS 11/1981): SOLAS-yleissopimuksen luku VII sisältää vaarallisten aineiden kuljetusmääräykset:
- Osa A - pakatut vaaralliset aineet sekä vaatimus IMDG-säännöstön soveltamisesta
- Osa A-1 - kiinteä irtolasti sekä vaatimus IMSBC-säännöstön soveltamisesta
- Osa B - kemikaalikaalisäiliöalusten rakenne ja varustelu sekä vaatimus IBC-säännöstön soveltamisesta
- Osa C - kaasusäiliöalusten rakenne ja varustelu sekä vaatimus IGC-säännöstön soveltamisesta
- Osa D -erityismääräykset tiettyjen radioaktiivisten aineiden kuljetuksesta sekä vaatimus INF-säännöstön soveltamisesta
Latvia, Liettua, Puola, Ruotsi, Saksa, Suomi, Tanska ja Viro ovat sopineet IMDG-säännöstön kohdan 7.9.1.1 tarkoitetusta poikkeuksesta yhteisymmärryspöytäkirjalla, jonka nimi on Yhteisymmärryspöytäkirja (Memorandum of Understanding) pakattujen vaarallisten aineiden kuljetuksesta ro-ro-aluksissa Itämerellä. Se antaa mahdollisuuden noudattaa IMDG-säännöstöstä poikkeavia määräyksiä kuljetettaessa kansainvälisissä tie- ja rautatiekuljetusmääräyksissä (ADR ja RID) tarkoitettuja vaarallisia aineita ro-ro-aluksissa Itämerellä.
Vaaralliset aineet saadaan luokitella, pakata, merkitä ja dokumentoida IMDG-säännöstöstä poiketen ADR/RID-määräysten mukaan. Itämeren MoU kattaa koko Itämeren, mutta matalan aallonkorkeuden alueilla RID/ADR-määräyksiä saa soveltaa laajemmin.
Varustamo voi soveltaa pöytäkirjan määräyksiä varsinaisella Itämerellä, Pohjanlahdella, Suomenlahdella ja Itämeren suulla rajoitetussa ro-ro-liikenteessä, jos pöytäkirjassa esitetyt vaatimukset mm. miehistön koulutuksesta täyttyvät. Henkilökunnan on tunnettava riittävässä määrin myös ADR/RID-määräyksiä sellaisessa aluksessa, joka aikoo kuljettaa vaarallisia aineita pöytäkirjan mukaisesti.
Maakuljetusmääräysten mukaisesti tyyppihyväksyttyjä säiliöitä saa kuljettaa koko Itämerellä ja muita ADR-tyyppihyväksyttyjä pakkauksia matalan aallonkorkeuden alueilla. Tarvittaessa lastinantajan on merkittävä RID/ADR-merkintöjen lisäksi, onko kyseessä meriympäristölle vaarallisen aineen kuljetus.
Itämeren yhteisymmärryspöytäkirjaa sovelletaan Suomesta alkavilla reiteillä esim. Helsinki–Tallinna/Muuga, Naantali–Kapellskär, Turku–Tukholma, Vaasa–Härnösand, Vaasa–Uumaja.
MARPOL-yleissopimuksen liitteet I - III: Sopimus sisältää merenkulun aiheuttaman meriympäristön pilaantumisen ehkäisyyn tähtääviä määräyksiä. Sopimukseen kuuluu tällä hetkellä kuusi liitettä, jotka sisältävät tarkemmat tekniset määräykset. Vaarallisten ja haitallisten aineiden kuljetukseen liittyvät liitteet ovat I - III (Ulkoinen linkki).
- MARPOL Liite I - määräykset öljyn aiheuttaman pilaantumisen ehkäisemiseksi
- MARPOL Liite II - määräykset nestemäisten kemikaalien irtolastikuljetuksista
- MARPOL Liite III - määräykset pakattujen meriympäristölle vaarallisten aineiden kuljetuksista
Muualla verkossa
Lisätietoa:
Analyysi (Trafi Liikenteen analyysit, suppea analyysi, Trafin julkaisuja 05-2014): Pakattujen vaarallisten aineiden merikuljetuksissa Itämeren oman sääntelyn säilyttäminen tärkeää
Pyroteknisten tuotteiden kuljetus matkustaja-aluksella ei ole sallittu: Traficomin ja Tukesin tiedote 24.2.2020 pyroteknisiä tuotteita kuljettaville suomeksi , ruotsiksi , englanniksi .