Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Kuluttajat voivat vuoden 2022 alusta lähtien tarkastaa tekstiviestillä matkapuhelimensa määräaikaisen liittymäsopimuksen päättymispäivän. Palvelun tarkoituksena on edistää kilpailua tarjoamalla kuluttajalle helppo ja välitön tapa tarkastaa nykyisen sopimuksensa voimassaolo. Kaikki kuluttajille matkaviestinverkkopalveluita tarjoavat teleyritykset tukevat tätä uutta palvelua. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on edistänyt palvelun käyttöönottoa yhdessä teleyritysten kanssa.

Kuluttaja voi vuoden 2022 alusta lähtien tarkastaa matkapuhelimensa määräaikaisen liittymäsopimuksen päättymispäivän tekstiviestillä. Kuluttaja voi lähettää tekstiviestin SOPIMUS (tai ruotsiksi ABONNEMANG) numeroon 18321, ja hän saa välittömästi vastauksena tekstiviestin, joka kertoo määräaikaisen sopimuksen päättymispäivän. Mikäli kuluttajan liittymäsopimus on toistaiseksi voimassa oleva, palautuu tästäkin tieto vastaussanomana kuluttajan matkapuhelimeen.

Kuluttaja voi hyödyntää palvelua, kun hän esimerkiksi saa toiselta teleyritykseltä kiinnostavan liittymätarjouksen ja harkitsee palveluntarjoajan vaihtamista. Palvelun avulla pyritään välttämään myös ongelmat, joita on ilmennyt siirrettäessä numeroa uudelle teleyritykselle. Numeron siirto epäonnistuu usein, koska tieto sopimuksen päättymispäivästä ei välity oikein kuluttajalta uudelle teleyritykselle. 

Kaikki matkaviestinverkkopalveluita tarjoavat teleyritykset tukevat uutta palvelua. "On hienoa, että meillä on ensimmäistä kertaa tarjolla kuluttajille helppokäyttöinen teleyritysten kanssa yhteistyössä kehitetty palvelu, jolla voi tarkastaa nykyisen määräaikaisen sopimuksensa päättymispäivän", iloitsee erityisasiantuntija Timo Murto

Traficom ohjaa ja valvoo palvelun toteutusta

Palvelu perustuu lakiin sähköisen viestinnän palveluista ja Traficomin antamaan tekniseen määräykseen. Teleyrityksillä on velvollisuus tarjota kuluttajille ilmainen ja helppokäyttöinen tapa tarkastaa määräaikaisen matkaviestinverkon liittymäsopimuksensa päättymispäivä. Palvelu tulee toteuttaa tavalla, joka on laajasti asiakkaiden käytössä. Tekstiviesteihin perustuvan teknologian arvioidaan tällä hetkellä täyttävän parhaiten vaatimuksen helppokäyttöisyydestä. Teleyritykset raportoivat palvelusta säännöllisesti Traficomille, joka valvoo palvelun toteuttamista. 

Lisätietoja

Laki sähköisen viestinnän palveluista (Ulkoinen linkki) 917/2014 (109.5 §)  

Traficomin määräys 46 puhelinnumeron siirrettävyydestä (Ulkoinen linkki) (13 §)    

Lakimies Sari Tujunen, p. 0295 390 336, sari.tujunen@traficom.fi

Erityisasiantuntija Timo Murto, p. 0295 390 508, timo.murto@traficom.fi (10.1.2022 lähtien)

Traficomin saamien tietojen mukaan osalla teleyrityksistä palvelun käyttöönotto vaatii asiakkaan hyväksynnän ennen kuin asiakas saa vastausviestinä liittymäsopimuksensa voimassaolon. Traficom selvittää asiaa teleyritysten kanssa.